Článek
Mýtné na dálnicích platí řidiči osobních aut například v Chorvatsku, Francii, Itálii, v Polsku nebo Portugalsku. A v řadě dalších zemích Evropy se vybírá na vybraných úsecích dálnic, za mosty či tunely.
V Česku by taková změna pro řidiče, kteří jezdí často, znamenala, že si proti současnému systému dálniční známky o dost připlatí. Že se to nestane, si nemůžeme být úplně jistí.
Více než šedesátistránkový dokument ministerstva dopravy popisuje stav zpoplatnění pozemních komunikací v Česku a „odpovídá na možné otázky“, jak to bude po roce 2029, až vyprší smlouva provozování mýtného systému se společností CzechToll z impéria PPF.
Autem k moři. Chorvati přitvrdili kontroly
Hned první otázka zní, zda by mělo dojít ke zpoplatnění i pro vozidla pod 3,5 tuny „Výkonové zpoplatnění pro osobní vozidla není z hlediska unijního práva povinné a jeho zavedení se v rámci národního systému zpoplatnění v Česku neplánuje,“ odpovídá vzápětí úřad vedený ministrem Martinem Kupkou (ODS).
Nicméně se ptá dál, jakkoliv se zaklíná tím, že nepočítá ani se zpoplatněním motocyklů –možná jen autojeřábů či traktorů. Další z tuctu otázek pak zmiňují i možnou kombinaci mýta a dálniční známky.
Resort v současnosti chystá novelu zákona. „K jejímu návrhu teprve shromažďujeme podněty od živnostníků a firem, podnikatelských svazů, asociací, unií, klastrů a řemeslných cechů, které Hospodářská komora zastřešuje,“ řekl Novinkám mluvčí komory Miroslav Diro.
„Poté je naši analytici a legislativci zpracují do legislativně přijatelné podoby a pošlou do oficiálního meziresortního připomínkového řízení jako stanovisko podnikatelů k vyjádření předkladatele,“ dodal Diro.
Podnikatelé mají čas na připomínky do 19. června.
Spolehlivý zdroj peněz
„K připomínkám to posíláme, protože materiál má být schválen vládou a předtím je nezbytné ho projednat v připomínkovém řízení, abychom mohli reagovat i na podněty odborné veřejnosti,“ sdělil Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič.
Podle něj má být hlavní změnou zavedení mýta pro kamiony i na silnicích II. a III. třídy a místní rychlostní komunikace. Přesně ale neodpověděl na otázku, proč ministerstvo vůbec zahajuje debatu o tak zásadních změnách, když nic takového nechce.
„Myslím si, že ze strany politiků je to takové oťukávání, vypuštěný balonek, aby se o tom začalo mluvit,“ řekl Novinkám dopravní expert Roman Budský z platformy Vize 0.
Získat peníze zvýšením poplatků za dopravu podle něj bude politiky v budoucnu lákat, protože je to spolehlivý zdroj peněz. Třeba cigarety si lidé mohou odpustit, ale jezdit se musí. Politici by podle něj před úvahami o zvyšování poplatků měli nejprve skládat účty, proč máme tak vysoké deficity rozpočtů.
Z materiálu ministerstva ale také plyne, že mírně stoupl podíl nákladovosti mýtného systému na celkovém zisku.
Budský dodal, že při porovnání se sazbami mýtného v zahraničí jsou české dálnice při aktuální ceně roční známky 2300 korun poměrně levné. „Ovšem pokud porovnáte české dálnice třeba proti těm francouzským, tak to, co nabízejí řidičům, lze těžko srovnávat, co se týče rozsahu sítě nebo kvality,“ dodal Budský.