Článek
„Výběr mýtného v letošním roce není ovlivněn zásadními změnami v oblasti mýtných sazeb ani rozsahu zpoplatnění,“ řekl Petr Chvátal, generální ředitel společnosti CzechToll.
„Do jednotlivých měsíců se tak projevuje primárně vývoj makroekonomické situace či počet kalendářních dnů, protože ten má na jízdu nákladních vozidel zásadní vliv. Za předpokladu stagnace výběru v posledních dvou měsících roku se bude letošní výběr mýtného pohybovat těsně kolem hranice 15 miliard korun,“ dodal.
Letošní říjen měl 22 pracovních dní, o dva více než loňský. Stejně jako v minulém měsíci tak podle společnosti CzechToll za odchylkou ve výběru mýtného stojí primárně vliv kalendáře, po očištění na stejný počet pracovních dnů by výběr mýtného v meziročním srovnání stagnoval.
Souběžně s výběrem mýtného rostl počet mýtných transakcí. Satelitní mýtný systém CzechToll jich v říjnu zpracoval téměř 105 milionů, meziročně o 5,5 procenta více.
Na konci října bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 816 000 vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho 639 tisíc automobilů mělo zahraniční registrační značky. K těmto registrovaným vozidlům vydala společnost CzechToll dopravcům 638 000 kusů palubních jednotek.
Vláda má v plánu od 1. března 2024 zvýšit mýtné o 10 až 15 procent. Navyšovat se bude o nový poplatek, který bude odrážet emise kamionů. Roční příjem státu z mýtného je podle ministerstva dopravy kolem 14 miliard korun. Zvýšení mýtného by mohlo přinést až dvě miliardy korun navíc.