Hlavní obsah

Stát přispěje podnikatelům na elektromobily, zájem se znásobil

Příležitost získat na nákup elektromobilu státní dotaci až 300 tisíc korun a k tomu až 150 tisíc na nabíječku si podnikatelé nechtějí nechat ujít. Jejich zájem o nákup dotovaného vozu se znásobil.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Počet poptávek na plně elektrické vozy se v lednu meziročně zvýšil na trojnásobek,“ sdělil Právu obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.

Potvrzuje to i výkonný ředitel TipCars.com Marek Knieža. „Podle statistik vyhledávání na našem webu víme, že je o tyto vozy ze strany podnikatelů a firem zájem. Počet vyhledávání elektromobilů s možností odpočtu DPH se v lednu meziročně znásobil téměř trojnásobně,“ řekl Novinkám.

V rámci výzvy Záruka elektromobilita budou moci podnikatelé a firmy od března žádat o podporu ve výši 200 tisíc korun na osobní vůz a až 300 tisíc na nákladní vůz do 4,25 tuny. Auto nesmí stát víc než 1,5 milionu Kč bez DPH. Do této částky se pohodlně vejde řada elektromobilů, například Škoda Enyaq a Tesla Y nebo model 3.

Český patent může změnit budoucnost vodíkové dopravy

AutoMoto

„Firmy i živnostníci na takové zvýhodnění dlouho čekali. Nyní mnohem více a rychleji zvažují výhody a nevýhody plně elektrických vozů. I proto, že státní podpora bude časově i objemově limitovaná,“ dodal Feller.

Stát na dotace vyčlenil téměř dvě miliardy

Žádat o dotaci jde do září 2025 a vyhrazená částka činí 1,95 miliardy. Z toho 1,6 miliardy je na pořízení aut a 300 milionů na nabíječky. Podnikatelé si tak s dotací mohou koupit zhruba osm tisíc elektroaut.

I přes rostoucí zájem se ovšem nejedná o astronomická čísla. „Nadále jde o jednotky, maximálně desítky poptávek u každé z našich dvanácti značek nových elektrických vozů,“ doplnil Feller.

Dotace je určena na nová auta do šesti měsíců od uvedení do provozu s maximálním nájezdem 6000 kilometrů. Podle Kniežy toto omezení spíše škodí.

„Dotace je nastavená nešťastně a v podstatě popírá svůj účel. Má být v souladu se strategickými výzvami Evropské unie, ale místo toho zbytečně podněcuje výrobu nových elektromobilů a netlačí na prodej již ojetých, které se většinou nabízejí s minimálním nájezdem do 35 tisíc kilometrů i možností odpočtu DPH,“ podotkl Knieža.

Nejžádanější enyaq

Podle manažera pro elektromobilitu v Louda Auto Davida Nerada je nejvyhledávanějším elektrickým modelem Škoda Enyaq, u kterého byl i loni převis poptávky nad nabídkou. Následují ID od Volkswagenu a ionic od Hyundai. Nejlevnějším elektromobilem na trhu je Dacia Spring.

„Stávající generaci doprodáváme za ceny pod 500 tisíc korun. Nová generace, která přichází na český trh v těchto dnech, začíná na ceně 576 tisíc korun,“ prohlásil Nerad. O tento model, který bude s dotací možné pořídit pod 400 tisíc Kč, mají podle něj zájem hlavně kurýrní služby a restaurace pro rozvoz jídla po městě.

Žadatelé o dotaci musí splnit několik podmínek. Vůz si pořídí na úvěr s minimálním trváním 12 měsíců a alespoň dva roky jej nesmí prodat. Musejí mít uzavřená alespoň dvě daňová období, nesmějí být v exekuci nebo likvidaci a nesmějí dlužit mzdy.

Tesla porazila Škodu, loni prodala nejvíce elektromobilů v ČR

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám