Hlavní obsah

Stát poprvé pouští konkurenci Českých drah na trať Praha-Brno

Novinky, tov

Na železniční trati mezi Prahou a Brnem bude moci poprvé jezdit soukromý dopravce. Od prosince zde chce nasadit dva vlaky denně RegioJet Radima Jančury. Ministerstvo dopravy po žádosti RegioJetu zrušilo objednávku jednoho ranního spoje Českých drah z Prahy do Brna a u dalšího zrušení zvažuje.

Foto: RegioJet

Vlak RegioJet

Článek

„Ministerstvo návrh společnosti RegioJet na zrušení objednávky konkrétních dvou párů vybraných vlaků obdrželo letos v březnu. Zrušena byla objednávka vlaku ČD v 7:08 z Brna, doposud není dořešena objednávka či její zrušení u vlaku ČD v 6:08 z Brna,“ řekl Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

RegioJet, který vlastní šéf Student Agency Radim Jančura, je připraven nahradit oba spoje svými vlaky ve stejném čase.

Soukromý dopravce argumentuje tím, že spojení zajistí na rozdíl od ČD bez dotací, na kterých by tak při nahrazení dvou páru spojů stát ročně ušetřil až 19 miliónů korun.

„Bez nároku na dotace stát získá větší kapacitu a obslužnost více míst a dalších regionů. Navíc, pokud je nějaký dopravce připraven provozovat ve stejném či dokonce větším rozsahu tyto spoje bez dotací, není možné je objednávat jako dotované,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle něj RegioJet nepotřebuje pro provozování vlaků objednávku nebo povolení ministerstva dopravy, stačí když splní podmínky a dostane přidělenou kapacitu od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Už v roce 2011 RegioJet nabízel, že převezme trasu Praha - Brno od ČD. Tehdy to odmítl tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš (Věci veřejné, později LIDEM) s odůvodněním, že jde o mezinárodní tah a dopravce by musel ČD nahradit i za rakouskými hranicemi.

Dráhy ještě nerozhodly, zda nedotovaný spoj zruší

Pro státního dopravce není zrušení jednoho či dvou párů spojů mezi Prahou a Brnem žádná velká rána, celkem jich denně provozuje 38.

„Ministerstvo dopravy nás o neobjednání jednoho páru spojů samozřejmě informovalo. České dráhy se zatím nerozhodly, zda budou tento pár dál jezdit na komerční riziko (bez dotace), nebo ne,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Konkurence nyní funguje prakticky pouze na trase Praha - Ostrava, kde vedle ČD a RegioJet jezdí ještě černé vlaky Leo Express. Boj o zákazníka se odrazil v poklesu cen jízdenek i nabídce služeb a stát na této trase jako jediné už nedotuje vlaky ČD.

Další tratí, kde by mohl jezdit někdo jiný, než státní ČD, je železnice z Plzně do Mostu. Favoritem soutěže je zde železniční dopravce Arriva, který patří německé Deutsche Bahn.

Související články

Výběr článků

Načítám