Článek
Budoucí dálnice by mohly za pár dekád spojit i například Jihlavu s Chlumcem nad Cidlinou nebo Domašov a Prostějov.
Většina nových dálnic má být jako ty dnešní čtyřpruhové, ve více vytížených místech šestipruhové. Někde místo dálnice může vyrůst jen nová silnice první třídy.
Studie načrtla přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst.
Jak už Novinky dříve informovaly, hlavním cílem je ulevit dopravní zátěži velkých aglomerací, jako jsou Praha a Brno. Mezi klíčové sledované projekty patří okruh kolem Prahy v bližší a vzdálenější poloze, propojení v trase Plzeň–Písek–Jihlava nebo například Jihomoravský koridor.
„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard korun,“ řekl v pátek ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Bude to jednak propojení měst v širším prstenci Prahy a jižní propojení Plzně a Jihlavy, aby tranzitní doprava mohla míjet hlavní město,“ zmínil. Dál půjde například o propojení Jihlavy a Olomouce.
Vedlejší koridory budou mít zhruba 94 kilometrů a náklady se odhadují na 40 miliard korun. Ve hře je spolupráce se soukromým sektorem v rámci tzv. PPP projektů, jako byla například nyní dostavěna D4 mezi Příbramí a Pískem.
Podle dřívějšího vyjádření šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla pro Novinky by značná část dálnic budoucnosti mohla být v provozu ještě před zmíněným rokem 2050. Kupka ale v pátek tento optimismus mírnil s tím, že jde o plán sahající až za rok 2050, pokud nedojde k nějakému urychlení. V mezičase bude ale docházet k posilování kapacity stávajících dálnic, třeba rozšiřování části D5.
Kupka i Mátl zopakovali, že cílem studie bylo jen zobrazení budoucích dopravních koridorů, o přesném vedení tras se v následujících letech a desetiletích povede teprve diskuse s kraji a obcemi.

Zvažované dálniční koridory po roce 2033. Takto vypadalo starší pracovní schéma ŘSD.
Hlavní koridory a orientační délka jejich trasy |
D99 Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I) – 205 km |
D20 Plzeň – Písek – Jihlava (D1) – 185 km |
D19 Domašov (D1) – Prostějov (D46) – 65 km |
D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35) – 85 km |
Doplňující koridory a orientační délka jejich trasy |
I/16 Mladá Boleslav (Martinovice) – Jičín – 35 km |
I/81 Předměřice/L./Hr. Králové (D11) – Vamberk – 45 km |
D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2) – 15 km |
Zdroj: MD, ŘSD |