Hlavní obsah

Stát plánuje stovky kilometrů dálnic za 360 miliard

2:54
2:54

Poslechněte si tento článek

Více než dvě stovky kilometrů dálnic by měly po roce 2050 tvořit Středočeský okruh kolem Prahy, 185 kilometrů dálnice pak spojí Plzeň, Písek a Jihlavu. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR v pátek upřesnily plány studie výstavby dálnic, které se mají připravovat a postupně stavět po dokončení základní dálniční sítě k hranicím v roce 2033.

Foto: ŘSD

Mapa rozvoje dálniční sítě po roce 2050

Článek

Budoucí dálnice by mohly za pár dekád spojit i například Jihlavu s Chlumcem nad Cidlinou nebo Domašov a Prostějov.

Většina nových dálnic má být jako ty dnešní čtyřpruhové, ve více vytížených místech šestipruhové. Někde místo dálnice může vyrůst jen nová silnice první třídy.

Studie načrtla přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst.

Jak už Novinky dříve informovaly, hlavním cílem je ulevit dopravní zátěži velkých aglomerací, jako jsou Praha a Brno. Mezi klíčové sledované projekty patří okruh kolem Prahy v bližší a vzdálenější poloze, propojení v trase Plzeň–Písek–Jihlava nebo například Jihomoravský koridor.

„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard korun,“ řekl v pátek ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Bude to jednak propojení měst v širším prstenci Prahy a jižní propojení Plzně a Jihlavy, aby tranzitní doprava mohla míjet hlavní město,“ zmínil. Dál půjde například o propojení Jihlavy a Olomouce.

Vedlejší koridory budou mít zhruba 94 kilometrů a náklady se odhadují na 40 miliard korun. Ve hře je spolupráce se soukromým sektorem v rámci tzv. PPP projektů, jako byla například nyní dostavěna D4 mezi Příbramí a Pískem.

Podle dřívějšího vyjádření šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla pro Novinky by značná část dálnic budoucnosti mohla být v provozu ještě před zmíněným rokem 2050. Kupka ale v pátek tento optimismus mírnil s tím, že jde o plán sahající až za rok 2050, pokud nedojde k nějakému urychlení. V mezičase bude ale docházet k posilování kapacity stávajících dálnic, třeba rozšiřování části D5.

Kupka i Mátl zopakovali, že cílem studie bylo jen zobrazení budoucích dopravních koridorů, o přesném vedení tras se v následujících letech a desetiletích povede teprve diskuse s kraji a obcemi.

Foto: ŘSD

Zvažované dálniční koridory po roce 2033. Takto vypadalo starší pracovní schéma ŘSD.

Hlavní koridory a orientační délka jejich trasy
D99 Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I) – 205 km
D20 Plzeň – Písek – Jihlava (D1) – 185 km
D19 Domašov (D1) – Prostějov (D46) – 65 km
D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35) – 85 km
Doplňující koridory a orientační délka jejich trasy
I/16 Mladá Boleslav (Martinovice) – Jičín – 35 km
I/81 Předměřice/L./Hr. Králové (D11) – Vamberk – 45 km
D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2) – 15 km
Zdroj: MD, ŘSD

Výběr článků

Načítám