Hlavní obsah

Stát plánuje stovky kilometrů dálnic za 360 miliard

Více než dvě stovky kilometrů dálnic by měly po roce 2050 tvořit Středočeský okruh kolem Prahy, 185 kilometrů dálnice pak spojí Plzeň, Písek a Jihlavu. Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR v pátek upřesnily plány studie výstavby dálnic, které se mají připravovat a postupně stavět po dokončení základní dálniční sítě k hranicím v roce 2033.

Foto: ŘSD

Mapa rozvoje dálniční sítě po roce 2050

Článek

Budoucí dálnice by mohly za pár dekád spojit i například Jihlavu s Chlumcem nad Cidlinou nebo Domašov a Prostějov.

Většina nových dálnic má být jako ty dnešní čtyřpruhové, ve více vytížených místech šestipruhové. Někde místo dálnice může vyrůst jen nová silnice první třídy.

Studie načrtla přes 630 kilometrů hlavních a vedlejších koridorů uvažovaných dálničních a silničních propojení krajských měst.

Jak už Novinky dříve informovaly, hlavním cílem je ulevit dopravní zátěži velkých aglomerací, jako jsou Praha a Brno. Mezi klíčové sledované projekty patří okruh kolem Prahy v bližší a vzdálenější poloze, propojení v trase Plzeň–Písek–Jihlava nebo například Jihomoravský koridor.

„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km, s odhadovanými náklady 320 miliard korun,“ řekl v pátek ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Bude to jednak propojení měst v širším prstenci Prahy a jižní propojení Plzně a Jihlavy, aby tranzitní doprava mohla míjet hlavní město,“ zmínil. Dál půjde například o propojení Jihlavy a Olomouce.

Vedlejší koridory budou mít zhruba 94 kilometrů a náklady se odhadují na 40 miliard korun. Ve hře je spolupráce se soukromým sektorem v rámci tzv. PPP projektů, jako byla například nyní dostavěna D4 mezi Příbramí a Pískem.

Podle dřívějšího vyjádření šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla pro Novinky by značná část dálnic budoucnosti mohla být v provozu ještě před zmíněným rokem 2050. Kupka ale v pátek tento optimismus mírnil s tím, že jde o plán sahající až za rok 2050, pokud nedojde k nějakému urychlení. V mezičase bude ale docházet k posilování kapacity stávajících dálnic, třeba rozšiřování části D5.

Kupka i Mátl zopakovali, že cílem studie bylo jen zobrazení budoucích dopravních koridorů, o přesném vedení tras se v následujících letech a desetiletích povede teprve diskuse s kraji a obcemi.

Foto: ŘSD

Zvažované dálniční koridory po roce 2033. Takto vypadalo starší pracovní schéma ŘSD.

Hlavní koridory a orientační délka jejich trasy
D99 Středočeský okruh kolem Prahy (PHA I) – 205 km
D20 Plzeň – Písek – Jihlava (D1) – 185 km
D19 Domašov (D1) – Prostějov (D46) – 65 km
D37/38 Jihlava (D1) – Chlumec/C. (D11) / Pardubice (D35) – 85 km
Doplňující koridory a orientační délka jejich trasy
I/16 Mladá Boleslav (Martinovice) – Jičín – 35 km
I/81 Předměřice/L./Hr. Králové (D11) – Vamberk – 45 km
D52 Holubice (D1) – Chrlice (D2) – 15 km
Zdroj: MD, ŘSD

Výběr článků

Načítám