Hlavní obsah

Stát loni na dálničních známkách vybral 6,49 miliardy

Řidiči v České republice loni za dálniční známky zaplatili 6,49 miliardy korun, meziročně o téměř 11 procent více. V roce 2022 stát vybral 5,85 miliardy korun. Vzrostl také celkový počet prodaných vinět, a to o téměř 13 procent na 8 331 877 kusů. Ve čtvrtek to uvedl státní podnik Cendis, který prodej elektronických dálničních známek spravuje. Podnik očekává vyšší prodeje i v letošním prvním čtvrtletí kvůli zdražení dálničních známek od 1. března.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Dálnice (ilustrační foto)

Článek

Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se podle ředitele Cendis Jana Paroubka prodej dálničních známek každoročně zvyšuje zhruba o milion prodaných kusů.

„Na dosud nejvyšších ročních prodejích v roce 2023 se mimo jiné významně podílel prosinec 2023, kdy bylo prodáno o 117 procent více ročních dálničních známek než v prosinci předchozího roku,“ řekl. V prosinci bylo možné odložit při nákupu známek jejich platnost až o 90 dní. Od 1. ledna se doba odkladu snížila na 30 dní.

Nejprodávanější byly podle něj loni desetidenní viněty, které tvořily zhruba polovinu všech prodaných známek. Prodalo se jich 4 246 121, zhruba o půl milionu více než předloni. Ročních dálničních známek se prodalo 3 211 487, meziročně asi o 289 000 více. Vzrostl také počet prodaných měsíčních známek, a to téměř o 90 000 na 874 269.

Roční dálniční známka od března zdraží z 1500 na 2300 Kč, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 Kč místo 440 korun. Ministerstvo dopravy také zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč.

Ročních dálničních známek se od 1. do 27. února v Česku prodalo meziročně o 43,6 procenta více, uvedl ve čtvrtek také Cendis. Před zdražením jich tak řidiči koupili 547 350, loni ve stejném období jich bylo 381 077.

Výběr článků

Načítám