Článek
Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se podle ředitele Cendis Jana Paroubka prodej dálničních známek každoročně zvyšuje zhruba o milion prodaných kusů.
„Na dosud nejvyšších ročních prodejích v roce 2023 se mimo jiné významně podílel prosinec 2023, kdy bylo prodáno o 117 procent více ročních dálničních známek než v prosinci předchozího roku,“ řekl. V prosinci bylo možné odložit při nákupu známek jejich platnost až o 90 dní. Od 1. ledna se doba odkladu snížila na 30 dní.
Nejprodávanější byly podle něj loni desetidenní viněty, které tvořily zhruba polovinu všech prodaných známek. Prodalo se jich 4 246 121, zhruba o půl milionu více než předloni. Ročních dálničních známek se prodalo 3 211 487, meziročně asi o 289 000 více. Vzrostl také počet prodaných měsíčních známek, a to téměř o 90 000 na 874 269.
Roční dálniční známka od března zdraží z 1500 na 2300 Kč, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 Kč místo 440 korun. Ministerstvo dopravy také zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč.
Ročních dálničních známek se od 1. do 27. února v Česku prodalo meziročně o 43,6 procenta více, uvedl ve čtvrtek také Cendis. Před zdražením jich tak řidiči koupili 547 350, loni ve stejném období jich bylo 381 077.