Článek
Za prvních devět měsíců letošního roku zaplatili řidiči o 220 milionů korun víc než loni, přičemž se prodalo o asi 600 000 kusů vinět více. Velkou měrou se na vyšším počtu prodaných vinět podílely prázdniny.
„Letní sezona byla prodejně silná, za červenec a srpen se prodalo celkem 1,77 milionu elektronických dálničních známek. To je o 207 000 více než loni za stejné období,“ uvedl ředitel státního podniku Cendis Jan Paroubek.
Nejprodávanější byly za tři čtvrtletí desetidenní viněty, tvořily asi polovinu všech prodaných známek. Prodalo se jich 3,33 milionu, zhruba o půl milionu více než loni. Také asi o půlmilion vzrostl počet vinět, které zakoupili cizinci. Do konce září koupili cizinci 3,1 milionu vinět, loni asi 2,63 milionu.
Švýcaři mají konečně elektronickou dálniční známku. Je stále jen celoroční, ale už 28 let ji nezdražili
Ročních dálničních známek se prodalo 2,6 milionu, meziročně přibližně o 21 500 více. Vzrostl rovněž počet prodaných měsíčních známek, a to o 80 000 na 0,72 milionu.
Paroubek očekává, že v zimě prodeje dálničních známek zřejmě dál porostou. „Zimní měsíce jsou obecně obdobím špičky zejména v prodeji ročních elektronických dálničních známek. Letošní zimní sezona bude navíc ovlivněna avizovanou změnou cen dálničních známek, ke které dojde od 1. března 2024. Prodeje tedy mohou být v prosinci ještě vyšší, než bylo obvyklé v minulých letech,“ řekl Paroubek.
Řidiči si připlatí
Roční dálniční známka se od března příštího roku zdraží z 1500 na 2300 Kč, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 Kč místo 440 korun. Ministerstvo dopravy také od března zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč.
Při stanovení cen se Česko od příštího roku muselo řídit evropskou směrnicí Euroviněta, která určuje, že měsíční známka musí být maximálně 19 procent ročního poplatku, desetidenní do 12 procent a denní do devíti procent. Celkový výnos z prodeje známek by se měl v příštím roce zvýšit o 1,3 miliardy korun z loňských zhruba 5,8 miliardy Kč.