Článek
Podle mluvčího ministerstva dopravy Filipa Medelského budou dotaci moci čerpat majitelé a provozovatelé běžných dobíječek, stanic ve městech a obcích (do 22 kW), stejně jako rychlodobíjecí stanice pro osobní vozidla a stanice pro nákladní vozidla a vodíkové stanice.
„Pro letošek je pro každou z těchto oblastí plánována minimálně jedna výzva s alokací 500 milionů korun, souhrnně za celý rok tedy minimálně dvě a půl miliardy,“ řekl Právu Medelský s tím, že zveřejnění prvních dvou výzev je plánováno na duben.
„Výzvy v dalších letech budou následovat v závislosti na úspěšnosti výzev v roce 2023 a také v závislosti na reálné poptávce a úspěšnosti předložených projektů,“ doplnil mluvčí.
Příští Porsche Cayenne bude elektromobil
„Základní podmínkou podpory je to, že dotovaná infrastruktura bude veřejně přístupná,“ podotkl Medelský.
Maximální míra podpory na projekt se bude pohybovat mezi 70 a 85 procenty. Náklady na pořízení jedné stanice se pohybují podle typu, kapacity v řádu desítek tisíc korun.
Základní podmínkou podpory je to, že dotovaná infrastruktura bude veřejně přístupná.
Podmínka veřejné přístupnosti znamená, že na dotace nedosáhne například provozovatel nabíječky určené výhradně pro zaměstnance některé konkrétní firmy, zákazníky určitého obchodu či obyvatele bytového komplexu.
Čerpat z dotačních programů se chystají i velké energetické společnosti jako ČEZ, E.ON nebo PRE. Ty budou zároveň připojovat ostatní zájemce o provoz nabíječek.
Volkswagen naznačil příchod vysokovýkonného elektromobilu
O připojení rozhodne kapacita sítě
„Podmínkou je ve všech případech dostatečná volná kapacita sítě v bodě konkrétního umístění. Pokud se budoucí stanice nenachází přímo u zasíťovaného bodu, developer také musí být schopen na vlastní náklady vybudovat případné připojení dobíjecích stanic na distribuční soustavu,“ uvedl pro Právo Martin Schreier ze skupiny ČEZ.
V Česku je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) k dispozici zhruba 2600 dobíjecích bodů, což je jeden z nejvyšších poměrů vůči počtu provozovaných elektromobilů v Evropě. Podle statistik v ČR připadá na sto elektromobilů 22 dobíjecích stanic, průměr EU je 15 stanic.
Kupka dále připomněl, že EU připravuje směrnici, která zaváže členské státy k výstavbě dobíjecích uzlů na každých 60 kilometrů na páteřní transevropské dopravní síti TEN-T. To jsou v Česku prakticky všechny dálnice a mnohé silnice první třídy.
Dálniční známky zdraží
Mohlo by se hodit na Firmy.cz: Nabíjecí stanice pro elektromobily