Článek
Obce tento týden Kremlíkovi zaslaly dopis, ve kterém žádaly stanovení kompenzací za chystané zpoplatnění 870 kilometrů silnic první třídy.
"Mýtné na silnicích první třídy řešíme. V pracovní skupině jsme se dohodli, že budeme řešit možnosti omezení vjezdu kamionů na silnicích, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. Kraje a obce nyní vytvářejí seznam takovýchto míst," napsal ministr na svém účtu.
Mýtné na silnicích I. třídy řešíme. V pracovní skupině jsme se dohodli, že budeme řešit možnosti omezení vjezdu kamionů na silnicích, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků.
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) August 2, 2019
Kraje a obce nyní vytváří seznam takovýchto míst. Dopis SMO vítám jako příspěvek do společné diskuze. pic.twitter.com/fGALcrydqI
Reagoval tak na dopis, který mu tento týden zaslal Svaz měst a obcí. V něm ho zástupci obcí žádali, aby ministerstvo nevydávalo vyhlášku, kterou nové úseky silnic první třídy zpoplatní, dokud nevyřeší očekávané negativní dopady.
Obce i kraje se obávají toho, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky objíždět po menších silnicích. Podle nich to povede ke zhoršení stavu silnic i bezpečnosti ve městech. Po státu svaz žádal, aby stanovil kompenzace za zničení objížďky nebo zpřísnil pokuty. Kremlík dopis uvítal jako příspěvek do diskuse.
Nulové mýtné by prý zpochybnilo tendr
Obce i kraje proti zpoplatnění zhruba 870 kilometrů silnic první třídy protestují dlouhodobě. Kremlíkův předchůdce Dan Ťok (za ANO) jim loni slíbil, že samosprávy budou moci vybrat úseky, na kterých bude zavedeno nulové mýtné. Současný ministr dopravy však od tohoto plánu upustil, podle něj by zavedení bezplatného mýta mohlo zpochybnit mýtný tendr.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Dosud mýtné vybírala firma Kapsch, od Nového roku by mělo mýtné vybírat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Smlouvu ale řeší antimonopolní úřad a soudy.