Článek
„V Česku je o veterány velký zájem. V poslední době se u nás prodaly takové lahůdky jako Lancia Kappa po prezidentu Václavu Havlovi, Ford Mustang ze 60. let, pick-up Ford Ranchero z roku 1972 i několik veteránů z éry socialismu,“ potvrdil Právu Stanislav Gálik z inovační laboratoře AuresLab.
Nejvíce se cení „čtyřicátníci“
Podle Forbesu celkově hodnotná auta přinesla svým vlastníkům za posledních deset let od roku 2007 do loňska zhodnocení přes 300 procent.
Gálik uvádí, že vozy staré 30, 40 let se zhodnocují v průměru 22 procenty ročně. „Za zachovalou Škodu 120 získal její majitel před pěti lety stěží 30 tisíc Kč, letos ji prodá za 80 tisíc a více,“ tvrdí Gálik.
Stačí sledovat nabídky na specializovaných serverech. Například ještě před měsícem byla v nabídce oranžová škodovka 110 R. Překrásný kus ve výborném stavu stál bezmála půl miliónu korun. A prodal se. „Litujeme, prodáno,“ uvádí se dnes v odkaze.
Vozy staré 30, 40 let se zhodnocují v průměru 22 procenty ročně
Nutno ovšem dodat, že když je auto pěkné, neznamená to ještě, že bude skutečně cenné. I jinak hodnotné veterány totiž dokáže v podstatě zničit kutil kýčovitou, necitlivou úpravou a opravou.
Zaprášené poklady
Každopádně nárůst hodnoty o zhruba 60 procent za posledních pět let zaznamenaly například vozy jako Tatra 603 nebo Škoda Rapid. V Česku je také velmi žádaným zbožím kupříkladu Škoda 1000 MB a roste zájem také o legendární Fiaty 126, volhy nebo i lady.
„Přesto při pořizování automobilu pro investiční účely musí mít kupující na paměti, že nejde o krátkodobou záležitost,“ varoval Gálik.
„Je to běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, jeho hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, jež hodnotu snižují,“ dodal Gálik.
Co je na veteránech nejcennější? Samozřejmě původnost. Čím více dílů je originálních, tím má auto vyšší cenu.
Najít ještě dnes nějakého zajímavého veterána někde v garáži je však čím dál vzácnější. A přesto takoví ještě pořád existují.
„Máme s tátou Tatru 603 a aerovku. S tatrou se ještě jezdilo, když jsem byl malý. Teď se na obě auta práší. Už mockrát jsem se do nich chtěl pustit, opravit je, ale prostě není čas,“ říká čtyřicetiletý automechanik z Prahy-Petrovic Tomáš Béhm.