Hlavní obsah

Starbucks udělá ze svého nového šéfa jednoho z nejlépe placených ředitelů v USA

Brian Niccol, nový generální ředitel Starbucks, si může potenciálně přijít až na 113 milionů dolarů (bezmála 2,6 miliardy Kč). To je čtyřikrát více než podpisová dohoda jeho předchůdce, kterého představenstvo v úterý svrhlo, a jeden z největších náborových balíčků v historii amerických korporací.

Foto: Profimedia.cz

Generální ředitel Starbucks Brian Niccol

Článek

Niccol se své nové funkce ujme 9. září. Do kavárenského řetězce přichází s reputací veleúspěšného šéfa, jenž úspěšně transformoval fastfoodový řetězec Chipotle Mexican Grill. Ten si v současnosti na rozdíl od konkurence McDonald’s či KFC vede dobře a i v době, kdy spotřebitelé omezili kvůli rostoucím cenám návštěvy fastfoodů, rostou Chipotle tržby.

To naopak Starbucks se v poslední době potýká s poklesem tržeb, a tak se i po tlaku investorů rozhodl pro změnu na nejvyšším postu a dosavadního šéfa Laxmana Narasimhana v úterý s okamžitou platností propustil. Jeho nástupce Niccola zlákal na velký balík peněz, který pokud bude vyplacen v plné výši, učiní z něj jednoho z nejlépe placených generálních ředitelů v USA, napsal list Financial Times (FT).

Hned na začátku Niccol obdrží peněžní bonus ve výši 10 milionů dolarů a dalších 75 milionů dolarů v akciových grantech, které budou vyplaceny postupně jako kompenzace za bonusy a neinvestované akcie, které zanechal v Chipotle.

Starbucks má nového šéfa. Jeho jméno zvedlo akcie o 20 procent

Ekonomika

Ročně si Niccol vydělá 1,6 milionu dolarů plus cílový peněžní bonus, který může dosáhnut až 3,6 milionu dolarů v závislosti na tom, jak si Starbucks povede. K tomu všemu je třeba ještě přičíst dlouhodobý kapitálový grant s roční cílovou hodnotou 23 milionů dolarů, který má být vyplácen několik let. Dohromady to dává 113,2 milionu dolarů.

Kromě toho Starbucks vyšel Niccolovi vstříc i ohledně místa jeho kanceláře, nebude se totiž muset stěhovat do Seattlu, kde společnost sídlí. Místo toho mu zřídí „malou vzdálenou kancelář“ v Newport Beach v Kalifornii, kam padesátiletý Niccol přesunul ústředí Chipotle z Denveru.

„Ochota představenstva Starbucks zaplatit tak vysokou cenu je důkazem důvěry, kterou v Niccola mají. Bude však muset dokázat, že za to stojí, protože jeho roční odměna je asi o 75 procent vyšší než u jeho předchůdce,“ řekl FT Ben Silverman, viceprezident pro výzkum v analytické firmě Verity.

Chipotle převzal na dně

Niccol převzal Chipotle v roce 2018, což bylo v době, kdy se pověst společnosti nacházela na nule kvůli obavám z bezpečnosti jejích potravin. Stovky zákazníků onemocněly poté, co snědly jídlo objednané v restauracích Chipotle. Kauza nakonec vyvrcholila pokutou 25 milionů dolarů.

Niccolovi se ale podařilo byznys Chipotle postupně oživit, mj. díky lepšímu marketingu, který kladl důraz na kvalitu a čerstvost ingrediencí. Vylepšil také strategii na sociálních sítích a při nedávné vysoké inflaci, jež se projevila i na cenách ve většině restaurací, bylo Chipotle se zvyšováním cen méně agresivní než ostatní, zhodnotil Danilo Gargiulo, analytik společnosti Bernstein.

Nakonec Niccol z Chipotle odchází s tím, že násobně navýšil tržby, zlepšil zaměstnanecké podmínky a reputaci podniku, a hlavně akcie společnosti si během jeho funkčního období připsaly téměř 800 procent.

Čína už pro McDonald’s, Apple nebo Teslu není zlatý důl

Ekonomika

Messi restauračního průmyslu

Ve Starbucks ale mnoho věcí funguje jinak. Předně je mezi oběma společnostmi velký rozdíl v jejich velikosti. Chipotle podniká téměř výhradně jen v USA, celkem vlastní více než 3500 restaurací a má asi 116 tisíc zaměstnanců. Naproti tomu Starbucks provozuje bezmála 40 tisíc kaváren a zaměstnává téměř 400 tisíc lidí v desítkách zemí včetně Číny.

A rozdíl je třeba i v nabízených produktech, respektive v jejich variabilitě. Jídelní lístek Chipotle je poměrně jednoduchý, přičemž vlajkovou lodí je kuřecí burrito s bílou rýží, guacamole a hranolky. Objednávky probíhají v kavárenském stylu.

Starbucks se specializuje na nápoje, nikoliv na jídlo, a co se týče menu, tak je známý svou „ďábelskou složitostí“. Rostoucí popularita objednávek s sebou (takeaway) přes aplikaci zkomplikovala práci baristů, což vedlo k delším čekacím dobám a frustraci na obou stranách pultu. Zjednodušit provoz tak bude jedním z hlavních úkolů Niccola, uvedl už dříve FT. Výzvou bude také přivést zpět inflací unavené spotřebitele či tvrdší konkurence v Číně

Úterní zpráva o oznámení Niccolova příchodu polila akcie Starbucks živou vodou. Skokově vzrostly o téměř 25 procent, což zvýšilo tržní kapitalizaci společnosti o 21 miliard dolarů na 108,7 miliardy dolarů (téměř 2,5 bilionu Kč).

„Právě teď je považován téměř za LeBrona Jamese, Toma Bradyho nebo (Lionela) Messiho restauračního průmyslu,“ dodal Gargiulo přirovnání k hvězdným sportovcům.

McDonald's hlásí první pokles světových tržeb od roku 2020

Ekonomika

Výběr článků

Načítám