Článek
Reprezentativní pražírnu otevře americká firma v srdci Milána a kromě kávy ze 30 zemí zde bude nabízet i pečivo, chléb a pizzu pečené v peci vytápěné dřevem a zmrzlinu z kapalného dusíku, napsal zpravodajský server BBC.
Starbucks "nepřišel do Itálie proto, aby místní poučoval o kávě", řekla tento týden agentuře AP firemní šéfka designu Liz Mullerová. Namísto toho chce Italům zvyklým na rychlý kávový rituál vestoje ráno a po obědě nabídnout kromě různých druhů pražení i místo, kde budou chtít pobýt déle, odpočinout si a pobavit se.
Vedle pobočky na Piazza Cordusio, v budově staré pošty pár kroků od zdejší slavné katedrály, se otevřou v Miláně ještě letos další kavárny Starbucks, sdělila firma. Itálie je již 78. světovým trhem, na nějž americký kavárenský řetězec vstoupil. Před dvaceti lety otevřel první kavárnu v Londýně, do ČR přišel v roce 2008, nyní má v Česku již desítky poboček.
Uspět v Itálii, která zakladatele firmy Howarda Schultze kdysi k založení Starbucks inspirovala, ale nebude snadné. "Vyzkoušela jsem kávu ve Starbucksu a jednoznačně dávám přednost italské kávě," řekla agentuře AP v kavárně v těsné blízkosti nové milánské pobočky Starbucksu Giulia Brighentiová. "Myslím, že klasická italská káva je nejlepší," souhlasil s ní další ze zdejších hostů Gianluigi Manusardi. "Dávám jí přednost, i když jsem v zahraničí," dodal.
Firmu viní z předražování
Jednou z překážek v úsilí Starbucksu získat si srdce Italů budou i ceny jeho kávových výrobků. Italský svaz spotřebitelů Codacons již podal na společnost stížnost u úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Viní ji z předražování. Za šálek espressa si totiž bude americký řetězec v Miláně účtovat 1,80 eura (46 Kč), což je téměř dvakrát více než běžná cena na trhu. Za cappuccino, které stojí v Miláně v průměru 1,30 eura, pak zákazníci v pobočce Starbucks zaplatí 4,50 eura.
"Tyto nadsazené ceny mohou poškodit italské spotřebitele, kteří by chtěli kávu ve Starbucksu vyzkoušet," vysvětluje Codacons ve čtvrtečním prohlášení, z něhož cituje agentura Reuters.
Původně malá firma, která začínala jako místní pražírna a prodejna kávy v Seattlu, se během necelých 40 let změnila v mezinárodního výrobce kávy a největší řetězec kaváren na světě - s více než 28 tisíci prodejnami v 77 zemích. Koncept větších kaváren s pražírnou začal Starbucks používat až v poslední době, první otevřel v Seattlu a Šanghaji.