Hlavní obsah

Stanice metra Jiřího z Poděbrad má nové výtahy, přišly na půl miliardy

Aktualizováno

Ve stanici metra Jiřího z Poděbrad v Praze 3 se v úterý rozjely nové výtahy, díky nimž výškový rozdíl pohodlně překonají i lidé s pohybovým omezením nebo s kočárky. Projekt vyšel na půl miliardy korun. Stanice je 47. plně bezbariérovou ze šedesáti zastávek podzemní dráhy v metropoli.

Nové výtahy na Jiřího z PoděbradVideo: Novinky

Článek

Na místě přibyly dvě dvojice výtahů, které spojuje přestupní chodba. Každý z výtahů může přepravit až 21 osob, maximální nosnost jednoho je 1600 kg. Zkušební provoz potrvá do konce října.

Dolní stanice první dvojice výtahů se nachází na opačném konci nástupiště, než jsou eskalátory. Za necelých 11 vteřin přepraví cestující na začátek přibližně čtyřicet metrů dlouhé přestupní chodby, která je dovede ke druhé dvojici výtahů. Odtud na povrch je to 14 metrů.

Horní stanici dělníci vybudovali na okraji náměstí Jiřího z Poděbrad, asi třicet metrů od chodníku ve Vinohradské ulici, poblíž stejnojmenného tramvajového ostrůvku.

Práce na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad se rozběhly. Mělo by vypadat jako pařížský park

Domácí

Zprovozněním nového přístupu do metra končí první etapa proměny náměstí Jiřího z Poděbrad a jeho okolí. Poslední fází by měla být plánovaná rekonstrukce Vinohradské ulice, v rámci níž by se měla posunout tramvajová zastávka k horní stanici nových výtahů.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Stanice výtahů spojuje chodba dlouhá asi 40 metrů

Výtahy musejí dohromady překonat asi 45 metrů. „Kombinace dvou výtahových šachet, propojovací chodby, to je dílo, které se jen tak nevidí,“ uvedl za konsorcium společností Strabag a AŽD Praha, jež mělo komplikovanou stavbu na starosti, Martin Bašár. „Výška, kterou budete překonávat, se rovná plus minus výšce věže, již vidíte u kostela Nejsvětějšího Srdce Páně,“ dodal.

Náročná podle Bašára byla i výstavba definitivního ostění spojovací chodby a vnitřních betonových konstrukcí. „Novým prvkem je únikové schodiště, které je na povrchu ukryté pod nerezovým pokopem o hmotnosti 3,6 tuny,“ doplnil.

Práce zabraly dva roky a deset měsíců. „Bylo vytěženo přes devět tisíc kubíků rubaniny, použito pět tisíc kubíků betonu, přes 600 tun oceli,“ vypočítal za dopravní podnik Marek Kopřiva.

Ve stanici se slavilo, kočárky se tahaly po schodech. V metru i po 50 letech zůstávají bariéry

Domácí

To se podle dopravního podniku promítlo i do nemalé ceny projektu. „Je to drahé, protože je to stavebně velmi náročné. Muselo se stavět hornickým způsobem, formou ražeb, vertikálních, horizontálních. Výtahy jsou poměrně hluboké, ražby šly až do hloubky 51 metrů,“ okomentoval na dotaz Novinek půlmiliardové náklady mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.

Leží-li stanice v menší hloubce, náklady na výtahy tak vysoko nešplhají. Například v případě stanice Nádraží Holešovice, která je bezbariérová od loňského roku, když výtahy nahradily zvedací plošinu a žádné ražby nebyly potřeba, šlo o náklady ve výši 19 milionů a práce trvaly necelý půlrok.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Odtud dojedou cestující na nástupiště

Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) ujistil, že bezbariérové zpřístupňování podzemní dráhy nekončí. V Praze 3 by se měla brzy dočkat ještě stanice Flora, následovat by mohla také Českomoravská v Praze 9 a snad i Invalidovna v Praze 8.

„Co se týče Flory, v březnu jsme dopravnímu podniku předali pravomocné stavební povolení, v těchto dnech dokončujeme dokumentaci pro výběr zhotovitele, předpokládám, že letos na něj vypíše dopravní podnik soutěž,“ uvedl předseda představenstva společnosti Metroprojekt Vladimír Seidl.

Letos začnou práce také na projektu pro stavební povolení na bezbariérový přístup do stanice metra Želivského.

Šek pro Asistenci

Během slavnostního otevření výtahů obdržela organizace Asistence, která se zabývá pomocí handicapovaným a působí na Žižkově, šek na více než 423 tisíc korun.

Ty se podařilo získat při dražbě šesti obkladových dlaždic a jednoho podhledového transparentu ze stanice metra Jiřího z Poděbrad, které obec bezplatně získala od dopravního podniku. Peníze Asistence použije na osobní asistenci pro lidi s postižením.

Ikonické obklady z pražského metra míří do dražby

Domácí
Foto: Lucie Fialová, Novinky

Výstup z výtahu u Vinohradské ulice

Výběr článků

Načítám