Článek
Na místě přibyly dvě dvojice výtahů, které spojuje přestupní chodba. Každý z výtahů může přepravit až 21 osob, maximální nosnost jednoho je 1600 kg. Zkušební provoz potrvá do konce října.
Dolní stanice první dvojice výtahů se nachází na opačném konci nástupiště, než jsou eskalátory. Za necelých 11 vteřin přepraví cestující na začátek přibližně čtyřicet metrů dlouhé přestupní chodby, která je dovede ke druhé dvojici výtahů. Odtud na povrch je to 14 metrů.
Horní stanici dělníci vybudovali na okraji náměstí Jiřího z Poděbrad, asi třicet metrů od chodníku ve Vinohradské ulici, poblíž stejnojmenného tramvajového ostrůvku.
Práce na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad se rozběhly. Mělo by vypadat jako pařížský park
Zprovozněním nového přístupu do metra končí první etapa proměny náměstí Jiřího z Poděbrad a jeho okolí. Poslední fází by měla být plánovaná rekonstrukce Vinohradské ulice, v rámci níž by se měla posunout tramvajová zastávka k horní stanici nových výtahů.
Výtahy musejí dohromady překonat asi 45 metrů. „Kombinace dvou výtahových šachet, propojovací chodby, to je dílo, které se jen tak nevidí,“ uvedl za konsorcium společností Strabag a AŽD Praha, jež mělo komplikovanou stavbu na starosti, Martin Bašár. „Výška, kterou budete překonávat, se rovná plus minus výšce věže, již vidíte u kostela Nejsvětějšího Srdce Páně,“ dodal.
Náročná podle Bašára byla i výstavba definitivního ostění spojovací chodby a vnitřních betonových konstrukcí. „Novým prvkem je únikové schodiště, které je na povrchu ukryté pod nerezovým pokopem o hmotnosti 3,6 tuny,“ doplnil.
Práce zabraly dva roky a deset měsíců. „Bylo vytěženo přes devět tisíc kubíků rubaniny, použito pět tisíc kubíků betonu, přes 600 tun oceli,“ vypočítal za dopravní podnik Marek Kopřiva.
Ve stanici se slavilo, kočárky se tahaly po schodech. V metru i po 50 letech zůstávají bariéry
To se podle dopravního podniku promítlo i do nemalé ceny projektu. „Je to drahé, protože je to stavebně velmi náročné. Muselo se stavět hornickým způsobem, formou ražeb, vertikálních, horizontálních. Výtahy jsou poměrně hluboké, ražby šly až do hloubky 51 metrů,“ okomentoval na dotaz Novinek půlmiliardové náklady mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.
Leží-li stanice v menší hloubce, náklady na výtahy tak vysoko nešplhají. Například v případě stanice Nádraží Holešovice, která je bezbariérová od loňského roku, když výtahy nahradily zvedací plošinu a žádné ražby nebyly potřeba, šlo o náklady ve výši 19 milionů a práce trvaly necelý půlrok.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) ujistil, že bezbariérové zpřístupňování podzemní dráhy nekončí. V Praze 3 by se měla brzy dočkat ještě stanice Flora, následovat by mohla také Českomoravská v Praze 9 a snad i Invalidovna v Praze 8.
„Co se týče Flory, v březnu jsme dopravnímu podniku předali pravomocné stavební povolení, v těchto dnech dokončujeme dokumentaci pro výběr zhotovitele, předpokládám, že letos na něj vypíše dopravní podnik soutěž,“ uvedl předseda představenstva společnosti Metroprojekt Vladimír Seidl.
Letos začnou práce také na projektu pro stavební povolení na bezbariérový přístup do stanice metra Želivského.
Šek pro Asistenci
Během slavnostního otevření výtahů obdržela organizace Asistence, která se zabývá pomocí handicapovaným a působí na Žižkově, šek na více než 423 tisíc korun.
Ty se podařilo získat při dražbě šesti obkladových dlaždic a jednoho podhledového transparentu ze stanice metra Jiřího z Poděbrad, které obec bezplatně získala od dopravního podniku. Peníze Asistence použije na osobní asistenci pro lidi s postižením.