Článek
Dlužno dodat, že z příspěvku 2500 eur (přes 70 000 korun) na koupi nového auta výměnou za sešrotování starého – nejméně devět let starého vozu, má prospěch i Česko, kde ožila v uplynulém týdnu výroba aut v mladoboleslavské Škodovce i v nošovickém Hyundai.
Pokles výroby ve čtvrtém kvartálu minulého roku a v prvním měsíci letošního patřil přitom k nejtemnějším znamením globální hospodářské krize.
Myšlenku šrotovného využívají i další
Už bez státní podpory využívají myšlenku šrotovného jako marketingovou akci na podporu prodeje nejen řetězce s elektronikou, ale i krejčí a zubaři.
Německý MediaMarkt tak nabízí příspěvek 100 eur na nákup nového počítače výměnou za starý. Krejčovství Herr von Eden pak dá klientům při objednávce nového obleku za starý 300 eur. A některé zubařské ordinace podobně vyměňují staré zubní implantáty za nové s dotací 100 eur – tedy pokud to má zdravotní důvod.
Firmy a podnikatelé se tak vzdávají části zisku v naději, že přilákají zákazníky, kteří jsou pod dojmem špatných zpráv o světové krizi a růstu nejistoty z udržení zaměstnání nyní mnohem opatrnější při utrácení.
Na druhé straně i v Česku existuje z éry meziválečné velké hospodářské krize příklad firmy Baťa, která raději se ztrátou vyprodala sklady, aby měla hotovost. Díky tomu se rychle zotavila a vzhledem ke ke stavu konkurence, která nezareagovala včas, vyšla z krize silnější. Současná globální krize je přitom k té meziválečné často přirovnávána.
Automobilky pocítily potíže jako první
Automobilový průmysl byl poklesem prodejů postižen jako první a nejcitelněji. Jen v Německu poklesla produkce aut o 17 procent. Kabinet Angely Merkelové proto přijal opatření o šrotovném, které vstoupilo v platnost 27. ledna. Na šrotovné bylo z rozpočtu vyčleněno 1,5 miliardy eur.
Devět a více let starý vůz má přitom v Německu 16 miliónů lidí a podle průzkumů chce pobídku vlády využít 1,2 miliónu lidí – tedy dvakrát více, než nač stačí vyčleněné peníze. Nyní jdou auta znovu na odbyt a někde dokonce museli zákazníci počkat, protože nestačil počet vozů na skladu. Zájem je především o levnější a úsporné menší vozy. Zatím šrotovné využilo 134 000 Němců a toto číslo narůstalo přibližně o 7000 denně.
Podobné pobídky se objevily již v minulosti a měly podle společnosti Credit Suisse rozdílné efekty v různých zemích – ve Francii vedly ke krátkodobému oživení prodejů aut v polovině 90. letech, v Itálii se naopak udrželi před deseti lety vyšší prodeje i po ukončení pobídkového programu.