Článek
O tomto svém návrhu se Sehoř zmiňoval již na úterním zasedání sněmovního hospodářského výboru, kde se o něm ale nejednalo.
Jak ve středu řekl poslanec Zapletal, jedním z motivů tohoto návrhu je neutěšený stav vozového parku Českých drah, které podle předkladatelů provozují 98 procent osobní železniční dopravy. "Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem," míní.
Lokomotivy ČD jsou v průměru staré 28,1 roku a vagony 32,2 roku. V zahraničí naproti tomu podle předkladatelů návrhu mají ekonomicky zdraví drážní dopravci vozidla stará průměrně asi 14 let.
Státní fond životního prostředí by podle nich měl uvolnit na šrotovné na vlaky tři miliardy korun během následujících tří let. Z toho by se dalo pořídit například asi 35 nových železničních dvoupodlažních jednotek. Jejich výroba by mohla znamenat zachování asi 1800 pracovních míst a zároveň zřízení asi 100 míst.
Zapletal zdůrazňuje, že na rozdíl od šrotovného u aut, ze kterého můžou těžit i zahraniční automobilky, podpoří jeho návrh domácí firmy. "Zůstane to v českém průmyslu," dodal.