Hlavní obsah

Srážkám tramvají by mohl zabránit autopilot. DPP vyvíjí systém s ČVUT

Pražský dopravní podnik (DPP) společně s ČVUT začal vyvíjet nový tzv. antikolizní systém pro tramvaje. Ten včas upozorní řidiče na nebezpečí a možnou srážku s jinou tramvají a mohl by i zasáhnout do řízení. Testovat jej DPP začne letos v září na dvou tramvajích, uvedla v pondělí mluvčí podniku Aneta Řehková. Počet nehod tramvají v Praze v posledním roce vzrostl.

Foto: Petr Janiš, Právo

Nabourané tramvaje v Ječné ulici

Článek

Systém by měl pomoci například v situacích, která nastala minulý týden, kdy se v Ječné ulici srazily dvě tramvaje. Při nehodě bylo zraněno 23 lidí. [celá zpráva]

„Zařízení má za úkol s předstihem akusticky upozornit řidiče na možnost kolize s jinou tramvají a u nových tramvají by mohl tento systém automaticky zastavit tramvaj a zabránit nehodě s jinou tramvají nebo minimalizovat škody a možná zranění cestujících. Tento systém v městské tramvajové dopravě není nikde plošně zaveden," uvedla Řehková.

V Praze se v Ječné ulici srazily dvě tramvajeVideo: Novinky

Testovací a zkušební jízdy na dvou tramvajích by měly začít letos v září. „Pokud se systém osvědčí, rádi bychom ho rozšířili o další technologie, které by vyhodnocovaly i ostatní okolní provoz, automobily, chodce a podobně," dodala Řehková.

Podle statistik DPP došlo loni k 1572 nehodám tramvají, což je více než v přecházejících letech. Z toho 231 nehod bylo zaviněno řidičem tramvaje. Letos od začátku roku do konce dubna došlo už k 518 nehodám tramvají.

Statistika nehod tramvají DPP v období 2008 - 30. 4. 2018
rokpočet nehodzavinění řidičem tramvajezavinění cizího řidičesrážka TRAM s chodcem
20081441219105576
20091421225102191
20101432242104076
2011127917795969
2012128220494362
2013130220493882
2014139422699990
2015135919498499
20161353183102675
201715722311164111
do 30. 4. 20185188737729
Zdroj: DPP

V Ječné ulici do sebe v pátek zezadu narazily dvě tramvaje. První tramvaj, která před křižovatkou zřejmě stála, byla starší dvouvagónová souprava, druhá nová, kloubová. Po nehodě skončily v sobě i oba vagony první tramvaje. Tři z celkem 23 zraněných utrpěli středně těžká zranění, ostatní lehká. Na místě zasahovalo pět posádek záchranářů, jedna lékařská posádka, inspektor a speciální vůz Atego, který záchranná služba využívá při větších nehodách.

Foto: Karolína Brodníčková, Právo

Záchranářský vůz Atego na místě nehody.

Škoda byla podle Drážní inspekce vyčíslena na pět miliónů korun. Kvůli nehodě byl na více než dvě a půl hodiny přerušen provoz tramvají mezi zastávkou I. P. Pavlova a Karlovým náměstím.

Související témata:

Výběr článků

Načítám