Článek
„To, že bude mít otevřené stravování na starosti většinou pouze jeden kontrolní orgán, vítáme a dlouho jsme zjednodušení navrhovali. Je pro nás důležité zajistit stejné podmínky pro všechny provozovatele. Kvalitní gastronomie se zpřísnění pravidel nemusí obávat a já věřím, že takových podniků je v Česku většina,“ uvedl prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.
Kontroly v hospodách, restauracích, kavárnách, fast foodech, vinárnách či na čerpacích stanicích dosud prováděly hlavně krajské hygienické stanice. Jindy SZPI nebo v případě kontroly skladování surovin živočišného původu Státní veterinární správa. Podle restauratérů se ale přístup jednotlivých orgánů značně lišil nebo se kvůli nedostatečné komunikaci mezi nimi náročné kontroly opakovaly. Hygiena, spadající po ministerstvo zdravotnictví teď už ale hospody kontrolovat nebude.
„Z kontrolní praxe i zpětné vazby od provozovatelů byly poznatky o tom, že nezřídka docházelo k rozdílnému přístupu k rozsahu kontrolovaných požadavků, rozdílné rozhodovací praxi a výši pokut. Od ledna tak dojde ke sjednocení dozoru nad potravinovým právem v provozovnách otevřeného stravování a zpřehlednění situace,“ uvedl mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.
Pekárnu na Blanensku okamžitě uzavřeli. Fotky zveřejněné inspekcí mluví za vše
Stížností je více
Kromě rozdílného přístupu kontrolorů si ale restauratéři stěžují i na další „nespravedlnosti“ a požadují zavedení pravidelných diskuzí se zástupci kontrolních orgánů.
„Podnikatelé mají dojem, že se kontroly vyhýbaly etnickým provozům a bistrům, kde mnohdy hygienické standardy kulhají na první pohled. To vnáší mezi podnikatele pocity nespravedlnosti. Kontrolory podezřívali z toho, že si ulehčují práci častějšími návštěvami kvalitních provozů,“ uvedl restauratér a člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboš Kastner.
Taková podezření ale SZPI kategoricky odmítá. „Už mnoho let zveřejňuje inspekce transparentně výsledky své kontrolní činnosti na webu Potraviny na pranýři. Tam lze v sekci Uzavřené provozovny najít veškeré informace o podnicích, které byli inspektoři nuceni na místě uzavřít. Každý si tak může udělat obrázek, zda ze strany inspekce dochází k výše popsanému jevu,“ uvedl mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.
Restauratéři si stěžují i na to, že kontroly probíhají často v hodinách, kdy jsou podniky nejvytíženější, především v době oběda. „Během největší návštěvnosti má kontrola velmi negativní dopad na zákaznický zážitek,“ dodal Kastner.
Frekvence kontrol jednotlivých provozoven je závislá hlavně na jejich historii. Opakovaně problematičtí provozovatelé jsou kontrolováni častěji. Svou roli hraje i potenciální množství zasažených spotřebitelů a podněty veřejnosti. Loni inspekce z důvodu nevyhovujících hygienických podmínek uzavřela 66 provozoven.