Článek
Porouchaný přejezd není skutečný, ale vlak a strojvůdce ano. Jsme na zkušebním železničním okruhu ve Velimi na Kolínsku, kde ukázku systému ETCS přichystala Správa železnic.
Evropský zabezpečovač ETCS za miliardy korun bude od ledna zajišťovat bezpečnost na hlavních koridorových tratích v Česku. Od srpna jej dopravci s vybavenými vlaky musí zapínat na vybraných úsecích.
Kromě zpomalování v rizikových situacích umí třeba také zastavit vlaky, když vyjedou proti sobě. Kdyby fungoval již letos v červnu v Pardubicích, zachránil by životy čtyř lidí, nemusely být desítky zraněných a milionové škody. Starší národní zabezpečovače, kterých je mnoho typů, až na specifické případy protijedoucí vlaky zastavit neumějí.
Omezený provoz vlaků v Pardubicích kvůli poruše zabezpečovacího zařízení. Někdo zřejmě kradl kabely
„Držte si věci, budeme brzdit,“ hlásí cestujícím Tomáš Konopáč, manažer projektu ETCS ze Správy železnic.
Ukazatel rychlosti, který se z kabiny strojvedoucího přenáší na displeje ve voze, náhle změní barvu z šedivé na červenou a vlak dost zprudka brzdí. Zastaví s citelným trhnutím, i když brzdíme z nepříliš vysoké rychlosti pod 40 km/h.
O kus dál v cestě stojí v simulaci cizí vlak, který na trati nemá co dělat. Náš vlak zastaví na určeném místě a systém brání strojvůdci, pokud by se snažil znovu ho rozjet.
Školí se měsíce
ETCS (European Train Control System), tedy jednotný evropský vlakový zabezpečovač, zjednodušeně funguje díky komunikaci čidel umístěných v kolejích, ale i například železničních přejezdech, se zařízením na lokomotivě. Mezi nimi proudí data přes antény pomocí radiového signálu. Do toho ještě vstupují dispečeři.
„Například couvání je obecně zakázáno, ETCS to strojvůdci nedovolí. Ale lze určit speciální místa, jako jsou tunely nebo mosty, kde to může být třeba při evakuaci cestujících,“ popsal Konopáč s poznámkou, že poučením v tomto směru byly požáry v tunelech například v Rakousku.
Strojvedoucí se na ETCS školí několik měsíců, každý dopravce to má trochu jinak. A záleží i, jak rychle se člověk naučí systém zvládat a prokáže to. Před prvním rozjetím vlaku musí strojvůdce zadat některé údaje, jako je délka vlaku a účinnost brzd. Proces zabere několik minut. I pokud by zadal čísla špatně, dopad nebude fatální.
„Systém hlídá rozmezí, aby tam nemohl zadat nesmysly. Při špatném zadání může být třeba brzdná dráha delší, nezabrání to ale zastavení vlaku,“ dodal Konopáč.
Žádný systém není stoprocentní. Na trati z Olomouce do Uničova, kde se ETCS jako první testoval ve výhradním provozu, docházelo k výpadkům spojení a vlaky někdy kvůli tomu brzdily bez důvodu. Chyby se ale podařilo vychytat hlavně posílením antén.
Dnes v místě jezdí pod dohledem ETCS kolem dvou tisíc vlaků měsíčně a počet jízd, kdy funguje systém bezchybně bez výpadků signálu, nyní podle Správy železnic dosáhl 99,5 procenta.
K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem evropského zabezpečovače dojde během ledna příštího roku, nejprve to bude na šesti stovkách kilometrů nejvýznamnějších tratí v Česku.