Článek
„Jedná se o historický milník v přípravě prvního PPP projektu na naší železnici. Věřím, že projekt je atraktivní a přiláká dostatečný počet zájemců o realizaci, ze kterých po soutěžním dialogu vzejde vítězný dodavatel,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Vedle zkušeností se stavbou, potažmo údržbou železnic, budou pro SŽ při výběru dodavatele klíčové také zkušenosti se zajištěním financování soukromými bankami nebo finančními institucemi, jako je například Evropská investiční banka, uvedl SŽ ve zprávě.
Do soutěžního dialogu správa vybere čtyři uchazeče, se kterými si upřesní návrhy jednotlivých řešení trati. Začátkem roku 2026 by měl být dialog u konce a firmy by měly podat finální nabídky. Vítězný dodavatel vybuduje a bude spravovat trať v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně - Praha-Letiště Václava Havla, pokračování tratě ve směru na Kladno a novou stanici, která vznikne na letišti.
Hlavní výhodou PPP projektů je pro veřejný sektor podle ekonomického náměstka generálního ředitele Správy železnic Tomáše Čočka využití zkušeností firem v oblasti stavebních řešení i následné údržby.
„Stát totiž bude platit soukromému investorovi za službu zahrnující bezchybně fungující infrastrukturu, kterou po uplynutí stanovené doby převezme zpět,“ uvedl Čoček.
V takzvané PPP spolupráci vzniká dlouhodobý smluvní vztah, uzavřený většinou na 15 až 30 let. Dodavatel provede zakázku, přebírá všechna smluvní rizika a zajišťuje údržbu. Po zprovoznění zadavatel zakázku financuje pravidelnými platbami po dobu trvání smluvního vztahu. Zároveň je už od začátku vlastníkem všech staveb, produktů a dodaných služeb a po uplynutí smlouvy převezme od soukromého sektoru i provoz a údržbu.
V Česku je dosud jediným realizovaným PPP projektem dostavba 32kilometrového úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Stát pak aktuálně hledá také dodavatele na dostavbu dálnice D35.