Hlavní obsah

Správa rezerv řeší, jak dostat českou naftu z Bavorska

Novinky, Tomáš Volf

Správa státních hmotných rezerv (SSHR) jedná s německým insolvenčním správcem o tom, jak odveze ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v bavorském Kraillingu desítky miliónů litrů nafty za 1,2 miliardy korun. Zvažuje opravit na vlastní náklady vlečku v areálu, aby mohla využít své železniční cisterny.

Foto: SSHR

Železniční cisterny Státní správy hmotných rezerv (SSHR).

Článek

„Naši právníci teď jednají s insolvenčním správcem o technických podmínkách, za kterých nás pustí do skladu,“ napsal v pátek na Twitteru předseda SSHR Pavel Švagr.

Insolvenční správce Viktoriagruppe Mirko Möllen po dlouhém vyjednávání souhlasil s tím, že si Češi mohou uskladněnou naftu odvézt. Nepotvrdil nicméně vlastnické právo ČR k naftě, o kterém má rozhodnout soud. Podle něj totiž v roce 2010 byla při převozu české nafty do Německa smíchána česká nafta s naftou firmy Viktoriagruppe.

Správce stanovil pro odvoz termín do 30. dubna, který ministr průmyslu Jan Mládek vzápětí označil za „nesmyslný a umělý“.

„Vydání zásob nafty má zejména umožnit využití skladiště paliv. Rozhodnutí je motivováno tím, že jednání, která běží již více než rok, jsou prozatím do značné míry bezvýsledná. SSHR za tuto dobu nehradila žádné skladovací poplatky či kompenzaci za užívání skladu. SSHR navíc opakovaně zpochybnila již dojednané záležitosti, takže momentálně nelze hovořit o pokroku při vyjednávání,” uvedl na dotaz Novinek Möllen.

Pokud se podaří dohodnout podmínky přístupu do skladu Viktoriagruppe, čeká správu rezerv obří logistická operace.

V Bavorsku jsou uskladněné zásoby nafty, které dokáží pokrýt dvoudenní spotřebu ČR. Pro představu, když v listopadu 2014 SSHR odvážela půldenní zásoby nafty ze dvou českých skladů Viktoriagruppe, palivo převezlo 160 železničních a 90 automobilových cisteren. Operace trvala tehdy dva měsíce.

Vlaky ke skladu nemohou

Pro správu je výhodnější použít vlakové cisterny, které jsou přímo majetkem SSHR. Automobilové cisterny pronajímá od externích firem, zakázku na přepravu by musela schválit vláda, protože by se zřejmě z časových důvodů musela zadat v jednacím řízení bez uveřejnění.

Ovšem ve skladu v Kraillingu je stále rozbitá železniční vlečka v areálu skladu. Právě tím Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40 000 až 250 000 eur (1,1 až 6,8 miliónu korun).

Švagr ve čtvrtek uvedl, že vlečka nefunguje již od poloviny roku 2014. "Samozřejmě nelze vyloučit, že nám bohužel nezbude nic jiného, než zajistit opravu vlečky na náklady SSHR," řekl ČTK. Dodal, že pokud by byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport třeba kolem 2500.

Ačkoli jsou náklady na opravu vlečky zlomkem hodnoty uskladněné nafty, podle informací Novinek stejně správa řeší, zda by se tím nevystavila obvinění kontrolních úřadů, že zhodnocuje z vlastních peněz cizí majetek.

Skladování v Německu mělo být levnější

Když se rozhodovalo o uskladnění nafty v Německu, vedl SSHR Ladislav Zabo, jmenovaný Topolánkovou vládou v roce 2007. Tehdy argumentoval tím, že správa ušetří 38 miliónů korun za rok oproti tomu, kolik by ho stálo uložení nafty ve skladech Čepra v Česku. Zabo rezignoval ze zdravotních důvodů v roce 2011.

Jak se česká nafta v roce 2010 do Německa dostala? Viktoriagruppe tehdy na základě tzv. záměnové smlouvy odčerpala ze zásobníku Mero v Nelahozevsi strategickou ropu a místo ní naplnila odpovídajícím množstvím nafty nádrže v Krailingu.

Související články

Výběr článků

Načítám