Článek
Centrum varovalo před platbami předem a upozornilo na povinnost zaplatit clo u zboží třeba z Číny.
„Vánoční nákupy jsou tady a spotřebitelé by si měli vždy zjistit, zda podnikatel na sebe uvádí řádný kontakt a informuje o právech spotřebitelů při nákupu on-line. Mohou se tak vyhnout podvodu,“ uvedl Tichota. Rizikové weby podle něj vedle nekvalitní češtiny mívají ne zcela profesionální design, chybějí na nich obchodní podmínky a místo kontaktů nabízejí jen kontaktní formulář. Doména je také často registrována v zahraničí, přestože může mít koncovku .cz.
Prodejce si prověřte
„Na některých stránkách je také použit automatický překlad. A tak například soubory cookies jsou v upozornění na jejich používání webovou stránkou přeloženy jako ´sušenky´,“ upozornil Tichota. Při použití kontaktního formuláře prodejce na zprávy od zákazníků buď nereaguje, nebo nabízí zaslání jiného zboží.
Při platbách předem bankovní kartou mohou lidé dostat peníze z podvodného e-shopu zpět s využitím služby chargeback, kdy banka stáhne zaplacenou částku zpět od banky obchodníka. K chargebacku nejsou vydavatelé karet ze zákona povinni, ale mnozí ho pro své klienty rádi provedou, uvedl Tichota. Službu ale není možné využít při platbě bankovním převodem.
Prodejce si mohou lidé prověřit podle návodu na webu Evropského spotřebitelského centra. V posledních měsících se také rozšiřuje seznam rizikových internetových obchodů na webu České obchodní inspekce.
E-shopy letos čekají rekordní vánoční tržby, podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci meziročně vzrostou o téměř pětinu na 38 miliard korun.