Článek
Chování zákazníků a nákupní zvyklosti ovlivnily podle Louly obavy z nedostatku pohonných hmot, ale také růst cen vlivem válečného konfliktu na Ukrajině. Loula upozornil, že meziroční srovnání ovlivňuje loňské první čtvrtletí, kdy platila opatření proti koronaviru a částečně byla omezena mobilita.
Hlavním důvodem nárůstu spotřeby benzinu byla podle Louly vyšší mobilita ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2021. „Nárůsty spotřeby automobilových benzinů v období leden až duben 2022 dosahovaly 21 až 51 procent. Je nutné také zdůraznit další rozhodující vliv, kterým byl válečný konflikt, a s tím související obava veřejnosti z nedostatku všech druhů pohonných hmot. Tato obava se projevila nákupem do zásoby u spotřebitelů,“ řekl Loula.
V květnu a červnu se nárůst zastavil a přešel u benzinu do mírného poklesu o jedno procento proti roku 2021. „Byla to očekávaná reakce na růst cen energií pro domácnosti, nárůst cen potravin, dalších služeb a samozřejmě i cen pohonných hmot a ve svém důsledku omezování domácí spotřeby,“ uvedl Loula.
Poslanci prodloužili sníženou sazbu daně z nafty do konce roku 2023
Nárůst spotřeby nafty byl ovlivněn vývojem ekonomiky a také obavami z nedostatku motorové nafty, například za březen vzrostl zájem o 16 procent. „Nárůst je ovlivněn také náročností řady odvětví na spotřebu motorové nafty, především z důvodu mezinárodní kamionové dopravy a veřejné nákladní tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu důležitými komoditami,“ uvedl Loula. Vývoj spotřeby nafty ovlivnilo rovněž omezené první čtvrtletí 2021.
Loula očekává v druhém pololetí nižší poptávku pohonných hmot vlivem jejich vysokých cen i cen energií a potravin. Meziročně by měla ve druhém pololetí spotřeba podle něj stagnovat nebo mírně klesnout. Meziročně za celý rok by mohla spotřeba pohonných hmot vzrůst o jednotky procent.