Článek
Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi.
Odvolací senát pražského městského soudu v říjnu zrušil verdikt, podle něhož měla firma zaplatit vlastníkům vozů 533 milionů korun. Případ poslal zpět Obvodnímu soudu pro Prahu 8, který naplánoval projednávání sporu na 22. listopadu. Jednání však kvůli dovolání odročil na neurčito.
"Obvodní soud pro Prahu 8 nyní patrně vyčká, až některé významné otázky, včetně okolností vydání rozsudku pro uznání, budou přezkoumány Nejvyšším soudem České republiky," uvedl Píša.
V Německu obvinili čtyři manažery Volkswagenu kvůli zpronevěře
Volkswagen prohrál spor s majiteli aut v první instanci, protože se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Pražský městský soud ale později uznal námitku koncernu, že dostal výzvu k vyjádření pouze česky, nikoli německy. Ve verdiktu našel odvolací senát i další pochybení. Odvolací senát se zabýval pouze procedurálními otázkami, samotný obsah žaloby ale neřešil.
Spor se týká 2435 lidí zastupovaných firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky obvodní soud uznal ve výši 220 tisíc korun na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení. Žalobu podala společnost Safe Diesel na Volkswagen a na společnost Škoda Auto. Na tu se ale rozsudek obvodního soudu nevztahoval. Škoda Auto nároky odmítá.
V USA klienty odškodnili
V září Safe Diesel rozšířil žalobu o dalších 1900 vlastníků dotčených vozidel. Celkem ve sporu zastupuje už téměř 6000 klientů. Celková žalovaná částka tak dosahovala zhruba 1,3 miliardy korun.
Částka 220 tisíc Kč je odvozena od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10 tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.
Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.