Hlavní obsah

Spor o stavbu tunelu z Prahy do Berouna

Právo, Jiří Novotný
PRAHA

Na nové železniční trati, která se stane součástí budoucího třetího železničního koridoru Praha - Norimberk, chce Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) postavit 19,2 kilometru dlouhý tunel, jeden z nejdelších na světě. Ministerstvo dopravy (MD) však tento záměr odmítá jako technicky nerealizovatelný.

Článek

"Mezi Prahou a Berounem opravdu povede nová železniční trať. Na SŽDC si zřejmě na mapě mezi těmito městy namalovali tlustou čáru. Rozhodně to nepůjde řešit jedním tunelem, ale dvěma až třemi menšími," řekl v úterý Právu náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Jak náměstek dále uvedl, technické řešení je na investorovi, tedy SŽDC. "Požaduji, aby byly neprodleně zahájeny práce, které by vedly k reálnému projektu. Ustavena k tomu musí být skupina odborníků," zdůraznil.

Vláda letos v červenci schválila financování nejen třetího, ale i čtvrtého železničního koridoru (Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště - Linec). Oba koridory Českou republiku propojí s transevropskými železničními magistrálami a dokončeny mají být v roce 2016.

Vydatně přispět má Evropská unie

Podle vládního usnesení si výstavba třetího koridoru vyžádá 75,6 miliardy a čtvrtého 41,9 miliardy korun. Na dotaz, kde na to stát vezme, odpověděla vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC Anna Kodysová: "Počítáme s výrazným přispěním z fondů Evropské unie."

Zmíněný 19,2 km dlouhý tunel má podle Kudysové začínat na pražském Barrandově, mostem překlenout říčku Loděnici, pak Berounku a vyústit v železniční stanici Beroun. "Zatím jde ale pouze o studii, která může doznat značných změn. Studie nyní bude rozpracována do projektové dokumentace a poté přijde na řadu klasické schvalovací řízení," informovala Kodysová.

Kocourek však trvá na tom, že tak dlouhý tunel je zcela nereálným záměrem. "Budu o tom mluvit s generálním ředitelem SŽDC Janem Komárkem," prohlásil.

Vlaky rychlostí až 300 kilometrů

Nynější železniční trať, vedoucí z hlavního města do Berouna podél řeky Berounky, se nedá pro potřeby třetího koridoru zmodernizovat, protože je na ní možné jezdit rychlostí nanejvýš 80 kilometrů v hodině. Bude tedy v budoucnu sloužit pouze pro příměstskou dopravu a pro koridor vyroste zcela nová trať.

"Plánujeme ji, stejně jako celý třetí koridor, pro rychlost až 300 kilometrů. Jinak bychom totiž nedosáhli na finanční prostředky z Evropské unie," uvedla Kodysová.

Na připomínku, že soupravy Pendolino, které si za 4,5 miliardy korun pořídily České dráhy (ČD), mají rychlost maximálně 250 kilometrů v hodině, Kodysová konstatovala: "Úkolem SŽDC je vybudovat tratě pro až 300kilometrovou rychlost. A na železničních dopravcích pak bude, zda toho využijí a zajistí si odpovídající rychlovlaky."

Výběr článků

Načítám