Článek
O neplatnosti některých smluv investičního životního pojištění již rozhodl arbitr i soud, důvodem rozhodnutí je nedostatečné informování klienta o nákladech a poplatcích či chybějící pojistná částka. Zároveň nicméně existují rozsudky, které platnost takových smluv naopak potvrdily.
Právní kroky jsou podle člena výboru spolku Jiřího Chvojky důsledkem nečinnosti státní správy, zejména orgánu dohledu nad činností pojišťoven, kterým je Česká národní banka (ČNB), a rovněž ignorováním nálezů finančního arbitra i rozsudku soudu ze strany většiny z dotčených pojišťoven. Kroky spolku jsou podle něj součástí snahy o narovnání podmínek na trhu s investičním životním pojištěním.
„Na Českou pojišťovnu spolek podává žalobu proto, že ta navzdory ustálené judikatuře finančního arbitra svým protiprávním jednáním nadále poškozuje klienty s dotčenými pojistnými smlouvami, například snižováním nároků z pojištění kvůli účtování nesjednaných nákladů a poplatků,” dodal Chvojka.
Podle ředitele České asociace pojišťoven Jana Matouška snahy o zneplatnění smluv investičního životního pojištění s sebou nesou velké riziko pro klienty. „Jednání spolku Podvedení klienti může způsobit klientům pojišťoven zbytečné problémy,” řekl ředitel, který připomněl iniciativu PoplatkyZpet.cz, jež klientům slibovala vyhrané soudní spory, ale výsledkem byl opak.
Jedním z důležitých kroků je podle advokáta Miroslava Němce podání trestního oznámení na ČNB. „ČNB navzdory svým zákonným povinnostem i rozsáhlým pravomocím nezakázala České pojišťovně pokračovat v protiprávním jednání poškozujícím spotřebitele, jako je například účtování nesjednaných nákladů a poplatků na smlouvách životního pojištění. Tím se ČNB mohla dopustit trestného činu maření úkolu úřední osoby z nedbalosti,” uvedl.