Hlavní obsah

Spojení zbrojovek BAE a EADS padlo, firma velikosti Boeingu nevznikne

Novinky,

Plán na spojení velkých evropských zbrojovek BAE a EADS padlo. Důvody byly politické. Británie chtěla, aby vliv dalších vlád na působení britské BAE byl omezený, protože společnost úzce spolupracuje s Pentagonem. To se ale nepodařilo.

Foto: Reuters

Stíhací letoun Eurofighter Typhoon by dobře reprezentoval nový podnik. Na jeho výrobě se podílejí obě strany.

Článek

„Jsme rozčarováni, že jsme nebyli schopni dosáhnout přijatelné dohody s různými vládami, které drží akcie,“ uvedl ředitel britské BAE Ian King. Šéf kontinentální EADS Tom Enders dodal: „Zvláštní poděkování patří Ianu Kingovi za jeho důvěru a partnerství. Přirozeně je škoda, že jsme neuspěli, ale jsem rád, že jsme to zkusili.“

Němci a Francouzi neměli mít více než po devíti procentech ve společném podniku a neměli povoleno hlasovat společně. To vadilo Němcům. Británie spojení podporovala. USA se ale bály, že by Paříž a Berlín měly příliš velký vliv na podnik. Problémem taky bylo, že proti spojení byl největší vlastník akcií BAE, společnost Invesco Perpetual, která v ní má 13,3 procenta. Spojení nepodporovala třetina britských držitelů akcií BAE.

Spojení by bylo velmi obtížné. Musely by je schválit vlády Británie, Německa a Francie. Francie vlastní přímo akcie EADS, Německo ne, ale má podíl ve firmě Daimler. Britská vláda má v BAE zlatou akcii, která jí umožňuje vetovat jakoukoli dohodu.

Po zveřejnění rozhodnutí klesly akcie BAE o dvě procenta a stouply akcie EADS o tři.

Konsorcium by ohrožovalo Boeing

Nelze ale vyloučit, že se pokus o spojení britské zbrojovky s evropským konsorciem bude opakovat, protože po spojení by vznikla firma velikosti Boeingu.

Foto: Profimedia.cz

Vrtulník Super Puma německé policie

Program obou se doplňuje. Britská BAE vyrábí cvičné stroje Hawk, používané i v USA, a podílí se na Eurofighterech Typhoon i na novém americkém stroji F-35 Lightning II. Vyrábí též tanky Challenger 2, obrněné transportéry Bradley, M113 a samohybné houfnice M109 Paladin. Většinou jde o vozidla vyvinutá v USA. Je spojena s firmou Saab, vyrábějící stíhací letouny Gripen.

Pod EADS spadá společnost Airbus Industries, výrobce vrtulníků Eurocopter, výrobce radarů a elektroniky Cassidian i satelitů Astrium. Produkuje kromě airbusů všech verzí stroje Eurofighter Typhoon, mnoho transportních a víceúčelových bitevních helikoptér řad EC a AS, jako jsou Tiger, Cougar, Dolphin, Ecureuil nebo Super Puma, několik typů transportních letadel v čele s velkým turbovrtulovým strojem A400M Grizzly a lehčími z produkce španělské firmy CASA.

Výběr článků

Načítám