Článek
"Nyní to budu konzultovat s ministrem dopravy Milanem Šimonovským a ministrem financí Bohuslavem Sobotkou. Žádný z požadavků dopravců nepadá pod stůl, ale nemohu ani zaručit, že všechny budou realizovány," řekl novinářům Špidla.
Dopravci především žádají, aby se spotřební daň na pohonné hmoty nezvedla od 1. ledna 2004 o 1,80 koruny na litr, ale pouze o padesát haléřů. Sdružení Česmad Bohemia už připravilo návrh novely zákona o spotřební dani, který předloží parlamentu prostřednictvím skupiny opozičních poslanců.
"Dále usilujeme, aby se silniční daň u vozidel, jež splňují ekologickou normu Euro 3, snížila na minimální limity, platné v Evropské unii. Vždyť ty jsou v EU dvaapůlkrát nižší než v Česku," uvedl po jednání s premiérem prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák.
Mýtné v Česku až v roce 2006
Špidla slíbil, že se zasadí o vypracování koncepce rozvoje dopravy v ČR, která by jasně definovala roli té silniční a stanovila dlouhodobá pravidla hry. Zvažovat se mají i kompenzace pro dopravní firmy. Včetně možnosti, že pro nákladní automobily se až do zavedení elektronického mýtného nebudou dál zdražovat dálniční známky. Pro rok 2004 přitom už vláda schválila zdražení těchto známek u těžkých nákladních vozidel o dva tisíce na 14 000 korun.
"Nepožadujeme, aby se na tom teď něco měnilo. Pro rok 2005 by ale už cena dálničních známek neměla růst," uvedl Hanák. Na připomínku Práva, že jde o formální požadavek, protože podle Šimonovského by se mělo v ČR začít vybírat elektronické mýtné již v roce 2005, odpověděl Hanák: "Já bych nebyĺ takový optimista. Podívejte se na komplikace, které letos zavádění mýtného provázejí v Německu. Shodně s premiérem Špidlou se proto domnívám, že v České republice mýtné odstartuje až 1. ledna 2006."
Dopravcům se také nelíbí chystaný rozsah zpoplatnění silnic. Zatímco dnes je dálničními známkami v Česku zpoplatněno 712 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací, podle představ Šimonovského by se mýtné mělo vybírat na třech tisících kilometrů vozovek, včetně mnohých silnic první třídy. Kdy a v jakém rozsahu bude elektronické mýtné zavedeno, vláda definitivně rozhodne koncem letošního nebo začátkem příštího roku. Ministerstvo dopravy pak vyhlásí výběrové řízení na dodavatele technologie.
Premiér: budeme se s nimi radit
Špidla se při pondělním jednání dopravcům zavázal, že s nimi budou předem konzultována opatření chystané druhé etapy reformy veřejných financí. Právě absenci této komunikace totiž Česmad Bohemia v minulých týdnech tvrdě kritizoval, a snažil se jí domoci hrozbou protestních akcí.
Oprávnění provozovat veřejnou silniční dopravu má v České republice přes čtyřicet tisíc firem. Zhruba devadesát procent z nich jsou malí přepravci s jedním až pěti vozidly. Právě ti budou zvýšením spotřební daně nejvíce postiženi, a podle Česmadu se ocitnou na pokraji bankrotu. Středním dopravcům může v příštím roce zisk poklesnout téměř k nule, a těm velkým k hranici rentability.