Hlavní obsah

Špicar: Průmysl dusí situace v Německu a drahé energie

Oživení průmyslu je pomalejší, než se čekalo. Důvodem je špatná situace v Německu, kam Česko vyváží třetinu své produkce, a drahé energie, které snižují naši konkurenceschopnost, řekl Novinkám viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

Foto: Petr Horník, Právo

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar

Článek

Jak hodnotíte výsledky průmyslu, kdy poklesl už popáté v řadě, tentokrát o 1,9 procenta?

Situace je pro český průmysl stále těžká. Je lepší, než byla na konci loňského roku, ale očekávali jsme, že oživení přijde rychleji a bude intenzivnější. To se zatím neděje. Důvodů je celá řada, jedním z hlavních je situace ve světové ekonomice a na trzích, které jsou pro nás jako exportní ekonomiku klíčové. Především jde o Německo, kde stav není dobrý, a to nemůže nemít dopad na kondici českého průmyslu a ekonomiky, která tam vyváží třicet procent produkce.

Problémem je i slabší spotřebitelská poptávka, než jsme očekávali. Pokrizové oživení jde pomaleji. Když se podíváme na strukturu odvětví, která na tom nejsou příliš dobře, do značné míry se jedná o ta, která jsou energeticky náročná. Výkonnost průmyslu ohrožují ceny energií. Ty už sice nejsou tak extrémní jako v nejhlubší krizi, ale stále jsou v porovnání třeba se Španělskem nebo Portugalskem poměrně vysoké, což snižuje konkurenceschopnost českých firem. Je to také dané tím, že je zasažené strojírenství nebo automobilový průmysl. Ale u výroby aut je produkce výrazně ovlivněna srovnávací základnou z loňska a také tím, že se do výsledků výrazně promítají odstávky a závodní dovolené. Takže situace v automobilovém průmyslu není tak špatná, jak to podle červencových čísel může vypadat.

Tuzemský průmysl pokračuje v propadu

Ekonomika

Jaký očekáváte vývoj do konce roku?

Obáváme se, že za celý rok vypadá růst průmyslu na kladnou nulu.

Automobilový průmysl je pro české odvětví i HDP klíčový. Jak se díváte na stav německého koncernu Volkswagen, pod nějž patří mladoboleslavská Škoda Auto, který zvažuje zavření některých továren?

Spousta lidí to bere jako dost negativní zprávu. Já to ale považuji za zprávu, která v sobě skrývá určitou naději. Že koncern Volkswagen si skutečně uvědomuje problémy, se kterými se potýká. Management a vlastníci jsou tyto problémy připraveni řešit a doufám, že pro to získají podporu.

Protože právě taková ozdravná kúra je cestou ze současné situace. Kdyby se nic nedělo, nepropouštělo se a nezavíraly se nekonkurenceschopné továrny, měl bych o koncern mnohem větší strach.

Co si myslíte o tom, že v některých evropských státech poptávka po elektrických autech letos meziročně klesá až o desítky procent?

Je to ovlivněné koncem dotací. Svou roli hraje i velmi silná zahraniční konkurence, která přichází na evropský trh. Zákazníky znejišťuje situace, kdy se začíná spekulovat o tom, zda přechod na čisté zdroje energie v oblasti mobility bylo správné rozhodnutí. Objevují se i návrhy, aby se revidoval rok 2035 jako datum, kdy má platit zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. Uvidíme, jak se to bude do budoucna vyvíjet.

Předseda Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj hovořil o tom, že návrh rozpočtu na příští rok může kvůli podpoře obnovitelných zdrojů zatížit firmy v cenách energií až stamiliony korun. Jde o menší příspěvek od státu?

Rozpočet, který byl představen vládou, počítá s velmi nízkým příspěvkem státu na obnovitelné zdroje energie. Jsme přesvědčeni, že musí být navýšen. Pakliže by se to nestalo, znamenalo by to zvýšení nákladů pro české firmy, především pro ty energeticky náročné. To by nadále snižovalo jejich konkurenceschopnost.

Pro nás je to klíčové téma hlavně z důvodu, že některé země svým firmám tyto poplatky odpouštějí úplně. To je třeba případ Německa, tedy země, odkud pochází mnoho přímých konkurentů českých firem. Pokud mají od své vlády tuto výhodu a Česká republika by naše firmy nepodporovala, tak by to velmi dramaticky negativně ovlivnilo naši schopnost konkurovat.

Jaký příspěvek stát navrhuje? Bývaly to desítky miliard..

Je tam asi 8,5 miliardy korun, což je zcela nedostatečná částka. Budeme s vládou velmi intenzivně a rychle jednat o jejím navýšení.

Ještě k návrhu rozpočtu pro příští rok. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) ho označil za prorůstový. Souhlasíte s ním?

V některých oblastech se s tím souhlasit dá. Vládu jsme pochválili za to, že roste rozpočet Technologické agentury, která je pro nás klíčová. Potřebujeme investovat do aplikovaného výzkumu.

Kdybychom ale měli doporučit, kam přidat, tak vzhledem ke stavu české infrastruktury určitě do dopravy. Prioritou pro nás je také školství. A rozhodně je nutné navýšit zmíněné platby za obnovitelné zdroje.

Chybí nám odbyt pro dva závody, tvrdí vedení Volkswagenu

Ekonomika

Radek Špicar

Absolvoval Univerzitu Karlovu a University of Cambridge. Je bývalým náměstkem místopředsedy vlády pro ekonomiku a později členem managementu Škody Auto.

Několik let také vedl středoevropskou pobočku amerického think-tanku Aspen Institute.

V současné době působí jako viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.

Je ženatý a má dvě dcery – Antonii a Rozálii.

Související články

Tuzemský průmysl pokračuje v propadu

Průmyslová produkce v Česku v červenci zpomalila meziroční pokles na 1,9 procenta z červnových 3,3 procenta. Je to pátý pokles v řadě. Hodnota nových zakázek...

Výběr článků

Načítám