Článek
Vláda opět kvůli koronaviru omezila maloobchod a služby. Co na to říkáte?
Vzhledem k vážnosti situace považujeme navržená opatření za nezbytná. Doufáme, že budou dodržována, protože bez toho budou jen stěží účinná. Zdraví musí být na prvním místě, a to i z pohledu zaměstnavatelů.
Řada firem už nebude mít finanční polštář, se kterým šly do první vlny
I přesto, že přijatá opatření budou mít na firmy velmi negativní dopady. O to horší, že na rozdíl od jara už řada z nich nebude mít žádný finanční polštář, se kterým šly do první vlny.
Je něco, co vám vadí?
Jsme rádi, že logické výjimky, které jsme na jaře s vládou dodatečně vyjednávali, byly stanoveny hned od začátku. Je dobře, že na rozdíl od jara rovnou zůstává otevřená řada opraven, výdejen a servisů. Pro Česko jako exportní zemi je klíčové, že zůstávají otevřené hranice.
To, co nám ale vadí, je nepředvídatelnost a nepřehlednost. Už několik měsíců vládu žádáme o jednoduchou tabulku, která by ukazovala, jaká opatření budou přijata při pěti tisíci nakažených a jaká přijdou na řadu při patnácti tisících.
Český automobilový průmysl se zotavuje, obává se ale vypnutí ekonomiky
Stále na ni čekáme, i když jsem už od ministerstva zdravotnictví zaslechl, že se jí snad konečně dočkáme. Navíc by prý skutečně měla vycházet z irského vzoru, který jsme vládě dávali za příklad.
Jaký je irský vzor?
Jde právě o zmíněnou tabulku. Přehledně, zcela srozumitelně a hlavně s předstihem všem občanům a zaměstnavatelům ukazuje, jaké restrikce budou přijaté v případě, že počet nakažených dosáhne určitého počtu. Každý díky ní přesně ví, co bude následovat. Doplněná je i o přehledně zpracovaný plán, podle kterého bude vláda restrikce uvolňovat v případě, že se jí podaří dostat pandemii pod kontrolu.
Vláda také hned rozšířila pomoc pro postižené podniky…
Je vidět, že vnímala naši kritiku, že není možné vyhlásit protiepidemická opatření a neříct B, tedy jak stát postiženým firmám pomůže. Je dobře, že vláda, na rozdíl od jara, podpůrné programy připravila a představila velmi rychle, jako například Covid Nájemné II.
Přislíbila také, že bude jednat o dalším nastavení Antiviru B, který je pro firmy klíčový. (Program, který v případě výpadků či poklesu poptávky vlivem uzavření provozů dorovnává 60 procent náhrady výdělku do 29 000 Kč superhrubé mzdy, má skončit tento měsíc. Kabinet chce dnes projednat prodloužení – pozn. red.)
Jednáme s vládou také o prodloužení Covidu Plus pro velké podniky. Na rozdíl od první vlny je ale mnoho firem po těch posledních měsících velmi oslabených a přijaté restrikce budou ohrožovat jejich samotnou existenci.
Nová opatření by schodek zvýšit neměla, do půlbilionu se vejdou
Mnoho firem se v posledních měsících pečlivě připravovalo na druhou vlnu a samy přijaly řadu opatření s cílem ochránit své provozy. Jsou schopné intenzivně testovat, trasovat a eliminovat nakažené včetně všech spolupracovníků, kteří s nimi přišli do styku. I tyto firmy se ale obávají důsledků vládních opatření, především z pohledu dostupnosti pracovních sil, komplikací při vývozu a celkové ekonomické nejistoty, negativně ovlivňující spotřebitelskou poptávku.
Je tedy pomoc pro podnikatele a podniky dostatečná? Na co by se mělo myslet a případně chybí?
Opatření dopadají i na firmy a provozy, které nejsou uzavřeny přímo z rozhodnutí státu. Uzavření provozoven se přelévá na jejich dodavatele a nepřímo se dotkne i dalších sektorů, například potravinářského průmyslu. Proto je důležité, aby vláda prodloužila i program Antivirus B. Ten je určený právě pro tyhle podniky.
Chybí také nějaké skutečně nouzové moratorium, které umožní pokračovat například firmám i s prošlými licencemi a povoleními, které je nyní obtížnější získat vzhledem k přijatým omezením ve fungování státní správy.
Průmysl vláda přímo neomezila. Doprava je ale těžce postižena dlouhodobě, ať už přímo, či nepřímo…
Ministerstvo dopravy musí urychleně řešit kumulující se ztráty železniční osobní dopravy. Dopravci čekají ztráty za rok 2020 v miliardách korun. Zejména v závazku veřejné služby, tedy u spojů objednávaných státem nebo kraji, je toto potřeba dopravcům kompenzovat, aby se zachovaly investice do kvalitního vozového parku a dalších služeb.
Poslanci schválili pětistovku denně pro podnikatele
Železniční osobní doprava je silně zasažená a s dopady pandemie se bude vyrovnávat několik let. Jsme rádi, že ministerstvo dopravy připravilo program Covid Bus pro nepravidelnou autobusovou dopravu. Nicméně podpořit se musí i další oblasti silniční dopravy, například pomocí snížení spotřební daně z nafty.
Jak velký vliv bude mít nynější uzávěra na výkon ekonomiky?
Odhadujeme, že kvůli novým restrikcím může být celkový propad HDP nakonec přes deset procent, namísto původních osmi procent, která jsme předpovídali ještě před měsícem. Všechno záleží na tom, jak dlouho budou přijaté restrikce v platnosti a jestli nebude nutné přijmout ještě tvrdší v případě, že by se ty současné ukázaly jako nedostatečné.