Článek
Na trati mezi oběma městy bude nasazeno celkem 17 souprav. Vlaky dosahují maximální rychlosti kolem 300 km/h, nicméně provozovatel počítá, že po úpravě signalizačních zařízení budou schopné jezdit až 350 km/h. Španělsko se tak zařadilo po bok rychlovlakových velmocí Japonska a Francie.
Rychlovlakové spojení mezi dvěma největšími španělskými městy bylo naplánováno již před dvaceti lety, vinou různých administrativních průtahů bylo realizováno až nyní. Za poslední dva měsíce se přitom jedná už o třetí trať pro rychlovlaky, která byla ve Španělsku otevřena. Cestující již mohou využívat spojení z Madridu do Mallagy či Valladolidu.
Společnost Renfe, která vlaky AVE provozuje, předpokládá, že letos na trati přepraví více než šest miliónů cestujících. Jejich počet by měl do roku 2011 atakovat hranici osmi miliónů.
Jedna ze 17 souprav, které budou na trati mezi Madridem a Barcelonou jezdit.foto: ČTK/AP/Manu Fernandez
Zpáteční jízdenka z Madridu do Barcelony stojí kolem 180 euro, v případě zpoždění delšího než 30 minut má cestující nárok na vrácení jízdného. Nutno dodat, že španělské dráhy se svou dochvilností (98,5% vlaků přijede na čas) řadí na druhé místo na světě, hned za Japonsko.
První podobná trať byla ve Španělsku otevřena v roce 1992 mezi Madridem a Sevillou. Vláda chce, aby do tří let byla země z pyrenejského poloostrova rychlovlakovou velmocí.