Hlavní obsah

Soutěž na nové hlavní nádraží v Brně přilákala světová esa

Právo, Miroslav Homola

Projekt v hodnotě nejméně padesáti miliard korun, to už je sousto, za které stojí bojovat. Takovou astronomickou částku totiž bude v případě realizace stát nové nádraží v Brně, na jehož podobu se nyní vyhlašuje mezinárodní architektonická soutěž. Do prvního kola soutěže z 50 zájemců postoupilo celkem dvanáct týmů architektů.

Foto: KAM Brno

Do soutěže se zapojili i autoři nádraží ve Vídni.

Článek

Tři zájemci byli vyzváni přímo – ateliér rakouského architekta Alberta Wimmera, který je autorem hlavního nádraží ve Vídni, holandské studio Benthem Crouwel, které je podepsané pod stavbami hlavních nádraží v Rotterdamu a Haagu. Třetím vyzvaným je německé studio gmp International, autoři hlavního nádraží v Berlíně. Dalších devět týmů vybrala odborná porota.

Mezi dvanácti vybranými účastníky jsou uznávané kanceláře, které stojí za významnými projekty a budovami po celém světě. „Jsou to autoři nádraží ve Vídni, Berlíně, Rotterdamu, Haagu, Boloni, Londýně nebo Birminghamu ale také tvůrci slavného parku High Line a centra umění The Shed v New Yorku,“ uvedl za organizátory ředitel KAM Brno Michal Sedláček.

„Teď začnou pracovat na návrhu nádražní budovy a přilehlých veřejných prostranství. Jsou mezi nimi ateliéry z Česka, Rakouska, Německa, Nizozemí, Francie, Dánska, USA i Velké Británie. V pondělí 16. listopadu už účastníky soutěže potvrdila Rada města Brna a Správa železnic,“ doplnila Jana Běhalová z kanceláře architekta města Brna (KAM), která soutěž organizuje.

Brno očekává nevšední podobu nádraží

Domácí

Dvoufázová soutěž byla vyhlášena 31. srpna 2020. V první fázi dvanáct soutěžících rozpracuje návrhy, čtyři z nich budou vybrány do druhé fáze soutěže. Ti v druhé části dopracují návrhy do podrobnosti a porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě.

Hodnocení návrhů v první fázi proběhne začátkem března, ve druhé v červnu 2021.

Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Dále je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.

O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží, rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.

Související témata:

Související články

Brno očekává nevšední podobu nádraží

Projekt výstavby nového železničního nádraží v Brně, které přijde na zhruba 50 miliard korun a stane se tak jednou z největších investic v novodobé historii...

Výběr článků

Načítám