Hlavní obsah

Soukromníci zaplatí mnohem víc kilometrů dálnice D3, než se čekalo

PRAHA

Na výstavbě jihočeské části dálnice D3 se bude soukromý investor podílet mnohem víc, než se dosud předpokládalo. Ministerstvo dopravy (MD) se totiž rozhodlo model PPP (Public Private Partnership) využít pro 78 kilometrový úsek D3 od Bošilce až k hraničnímu přechodu Dolní Dvořiště.

Článek

"Koncesní řízení na tuto trasu vyhlásíme letos v říjnu. Předpokládáme, že koncesionář bude vybrán do října 2009,“ řekl včera Právu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Soukromý investor dálnici postaví a bude pak až třicet let provozovat, než mu stát vrátí vynaložené peníze. Původně vláda schválila využití modelu PPP jenom pro třicetikilometrový úsek Tábor - Bošilec. Později se však do hry dostala tzv. dlouhá varianta, tedy celá trasa z Tábora až k hranicím. Nynější rozhodnutí MD je tedy vlastně kompromisem.

"Vzhledem k rozšíření původního projektu to opět budeme muset předložit ke schválení vládě,“ informoval Hodač.

Investorem úseku Tábor - Bošilec bude Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). O dodavateli rozhodne už vyhlášené výběrové řízení. ŘSD předpokládá, že náklady na těchto 30 kilometrů dosáhnou zhruba patnáct miliard korun.

V Dolním Dvořišti se má D3 propojit s chystanou rakouskou rychlostní komunikaci S10, jež od hranic povede do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 na Linec. Na otázku kdy k propojení dojde, Hodač odpověděl: "V roce 2014 nebo 2015.“

Pokračují letité spory o průchod Posázavím

Kdy se ovšem auta po dálniční magistrále plynule projedou z Prahy až do Lince, je stále ve hvězdách. Severní část D3 z Prahy do Tábora má totiž vést přes rekreační oblast Posázaví, proti čemuž se řadu let bouří ekologické organizace i některé obce.

V prosinci 2006 schválili krajští zastupitelé územní plány velkých územních celků Benešovska a pražského regionu, jež počítají s variantou D3 v takzvané stabilizované trase přes Posázaví. S tím ovšem nesouhlasilo ministerstvo životního prostředí. "Schvalovací proces pro severní část D3 je stále na počátku,“ konstatoval Hodač.

O 171kilometrové dálnici v plánované trase dnešní D3 (Praha – Dolní Dvořiště) začali už v roce 1939 po obsazení Československa vážně uvažovat Němci. Oprášeny tyto plány byly v roce 1987. O čtyři roky později stavbaři dokončili obchvat Tábora a v letech 2004 a 2005 na něj severně navázala část budoucí dálnice po Chotoviny. V závěru loňského roku pak k tomu přibylo 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami. Z celé D3 je tak zatím hotovo pouhých patnáct kilometrů.
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám