Článek
Stát bude vybírat dopravce na všechny tuzemské dálkové linky s výjimkou nejvytíženější trati Praha - Ostrava. Ta je jedinou plně otevřenou tratí bez státní regulace.
Soukromí dopravci reagovali na takzvanou notifikaci, tedy výzvu, kterou ministerstvo dopravy zveřejnilo zhruba před rokem v evropském věstníku veřejných zakázek. Podle tohoto oznámení ministerstvo přidělí veřejnou zakázku dopravci, který předloží nejvýhodnější nabídku.
„Na všech trasách, kde začaly jezdit vlaky RegioJet a dalších nových dopravců, došlo ke skokovému navýšení počtu cestujících na železnici,” uvedl ředitel provozu RegioJetu Jiří Schmidt. Soukromí dopravci v tuto chvíli mohou jezdit na dálkové trati mezi Prahou a Ostravou, RegioJet působí i mezi Prahou a Brnem.
V Česku podle Schmidta díky silné konkurenci roste zájem o železniční dopravu nejrychleji v Evropě. „V rozmezí let 2010 až 2016 se zájem o cestování na železnici zvýšil o unikátních 34 procent. To se nepodařilo žádné jiné zemi v EU za posledních 25 let,” upřesnil Schmidt.
Čas se prý krátí
Smlouva mezi ministerstvem dopravy a Českými drahami na provozování dálkových a mezinárodních spojů skončí v prosinci příštího roku. „Pokud už nyní ministerstvo neučiní další kroky směřující k výběru dopravců na jednotlivé linky, nebudou mít noví dopravci dostatek času na přípravu provozu,” uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.
To by podle něj znamenalo zafixování současného monopolu. „U všech podaných nabídek jsme nabídli vyšší kvalitu, než je na daných linkách nyní,“ dodal Sedlařík s tím, že vstup dalších dopravců znamená zvýšení tlaku na kvalitu služeb.
„Nebylo by přijatelné, aby vinou takového prodlení ministerstvo výběr dopravce řešilo v nereálném šibeničním termínu, který samozřejmě neumožní komukoli kromě Českých drah připravit se včas na zahájení provozu,” přidal se mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.