Článek
Právu to potvrdil mediální zástupce společnosti Safe Diesel Ondřej Píša s tím, že společnost se proti rozhodnutí odvolá.
Minulý týden přitom soud v dalším řízení rozhodl, že VW zatím Safe Dieselu žádné odškodnění platit nemusí.
Samostatné řízení bylo vedeno za vozidla ČP, která se ke kauze prostřednictvím Safe Diesel také připojila a požadovala odškodnění 220 000 Kč za každé vozidlo.
Soud: Nepřímé zastoupení zákon neumožnuje
Safe Diesel přesvědčuje vlastníky aut, že připojení se k žalobě je bezpečné a v souladu se zákonem, a konstrukce nepřímého zastoupení je prý možná.
To však soud v úterním rozhodnutí odmítl. Podle něj takový postup české právo neumožňuje a spotřebitelům nabízí dostatečné možnosti, jak se mohou svých práv domoci v souladu s procesními pravidly.
„Potvrdilo se, že žaloby v Česku v předmětné kauze nemohou být úspěšné z důvodu samotné žalobní konstrukce,“ uvedla pro Právo advokátka Kateřina Turnhöfer z AK Turnhöfer. Komisionářská smlouva, kterou žalobci v žalobách používají v zastupování klientů, nemůže podle ní sloužit jako prostředek k hromadnému vymáhání nároků, ale výhradně k obchodním účelům, za což zastupování v soudním řízení nelze považovat.
Podle advokátky lze očekávat, že podobný osud budou mít žaloby i v dalších soudních řízení, kde zastupují žalobci spotřebitele ve stejné kauze proti koncernu Volkswagen.