Hlavní obsah

Soud potvrdil pokutu za reklamu s Tofim a "kámošem" fernetem

Brno

Nejvyšší správní soud (NSS) definitivně potvrdil agentuře Beans pokutu 100.000 korun za reklamu na fernet od společnosti Berentzen. Spot, v němž účinkoval herec Sagvan Tofi, vyvolával dojem, že alkohol je prostředkem řešení osobních problémů. Zákon takovou propagaci lihovin nedovoluje.

Článek

Firma se proti pokutě od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání neúspěšně bránila žalobou k Městskému soudu v Praze, nyní její kasační stížnost zamítl NSS.

Reklamní spot, který firma musela stáhnout z vysílání, odkazoval k českému filmu Kamarád do deště z 80. let. Tofi v něm hrál s Lukášem Vaculíkem. "Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s vámi holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží: kámoše," říkal Tofi v reklamě.

Radost z pití alkoholu propagují všichni, hájí se firma

Agentura FCB Prague, na kterou navazuje nynější Beans, u soudů tvrdila, že pokutovaný spot nijak nepřekračuje mantinely reklamní praxe. Reklamy na alkohol prý běžně prezentují přátelství umocněné pitím alkoholu, pracují s emocemi, zejména s radostí podpořenou alkoholem, a zdůrazňují optimismus a povzbuzení, které člověku dodá pití.

Jako příklad uváděla firma reklamy na Fernet Stock, Pilsner Urquell a pivo Gambrinus. "Zvláštní místo by měla dle žalobkyně zaujmout reklama na konkurenční fernet, v níž muž reaguje na výtky svojí manželky tím, že ji beze slova vypustí a jako vypuštěnou umělohmotnou figurínu sroluje," rekapituloval loni argumentaci firmy Městský soud v Praze.

Nejvyšší správní soud zatím zveřejnil jen stručné znění rozhodnutí, a tak není zřejmé, jak se vypořádal s argumenty v kasační stížnosti. Zákon o regulaci reklamy zakazuje v reklamě tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů. Reklamu na fernet od Berentzenu označila za neetickou arbitrážní komise Rady pro reklamu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám