Článek
Antimonopolnímu úřadu se nezdály smlouvy, kterými si Telecom dlouhodobě zavazoval své firemní klienty, když jim nabízel slevy a výhody. Tím nejen narušoval konkurenční prostředí, ale navíc i cenově diskriminoval zákazníky, kteří podobné smlouvy neuzavřeli. Podpisem smlouvy se klienti zavázali, že protelefonují měsíčně daný objem hovorů. Pokud byl nižší, účtoval operátor i rozdíl mezi smluvním a uskutečněným hovorným.
Za protisoutěžní označil antimonopolní úřad i povinnost používat na pevných telefonních linkách služeb Českého Telecomu a vázání smluv na rok až pět let. Přitěžující okolností bylo navíc opakované porušování zákona.
Pokuta 81,7 miliónu z února 2004 byla do té doby nejvyšší pravomocnou sankcí v historii antimonopolního úřadu. V posledních dvou letech ale Telecom zaplatil i vyšší sumy, třeba 205 miliónů za nabídku tarifů s hovorovými kredity nebo volnými minutami. [celá zpráva] Podle úřadu tím bránil přechodu svých zákazníků ke konkurenci. Celkem Telecom za porušování hospodářské soutěže zaplatil více než 400 miliónů korun.
Pravomocné pokuty Českému Telecomu* | ||
datum | důvod pokuty | výše pokuty (v mil. Kč) |
červenec 2001 | provozování jednotné telekomunikační sítě | 1,8 |
listopad 2003 | distribuce karet | 6,5 |
leden 2004 | věrnostní rabaty | 81,7 |
říjen 2004 | zneužití dominantního postavení v ADSL | 23 |
březen 2005 | dodávky modemů | 10 |
listopad 2005 | vázání služeb | 205 |
únor 2006 | neuhrazené poplatky za vytáčení k internetu* | 23 |
pozn: *pokuty jsou od antimonopolního úřadu, pokuta z února 2006 je od ČTÚ | ||
zdroj: ÚOHS |