Hlavní obsah

Soud potvrdil neplatnost smlouvy Rencar s DPP

Praha

Obvodní soud pro Prahu 9 zamítl žalobu firmy Rencar ze skupiny JCDecaux, kterou se domáhá platnosti smlouvy na provoz reklamních ploch v pražské MHD. V tiskové zprávě o tom informoval pražský dopravní podnik (DPP), podle kterého je smlouva neplatná.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

V tom mu dal v roce 2019 stejný obvodní soud za pravdu, Městský soud v Praze věc loni vrátil první instanci kvůli technické nejasnosti v původním rozsudku. Podle obvodního soudu však firma na základě výzvy žalobu dostatečně nedoplnila. Rencar s rozhodnutím nesouhlasí a podle vyjádření mediálního zástupce společnosti Jiřího Chvojky se opět odvolá.

Kontrakt z roku 1997 se týká práva pro Rencar provozovat reklamu v pražské MHD, celkem jde o zhruba 130 000 reklamních ploch. Původně měla smlouva platit do roku 2031, od roku 2016 se však obě firmy o její platnost soudí. Předloni v září Obvodní soud pro Prahu 9 rozhodl, že smlouva byla od počátku neplatná kvůli neurčitosti předmětu nájmu.

Smlouva na reklamu v pražské MHD s firmou Rencar je neplatná, potvrdil odvolací soud

Ekonomika

Po odvolání Rencaru věc znovu řešil prvoinstanční soud, který firmu v souladu s výrokem Městského soudu v Praze vyzval k doplnění žaloby. Firma však v doplnění podle usnesení soudu jasně neidentifikovala závazkový vztah, který by měl mezi Rencarem a DPP panovat. Soud z toho důvodu žalobu zamítl a zároveň určil, že Rencar má podniku zaplatit asi 141 000 korun jako náhradu nákladů řízení.

„Usnesení Obvodního soudu pro Prahu 9 o odmítnutí žaloby o určení, zda mezi DPP a firmou Rencar existuje platný závazkový vztah, je logickým výsledkem. Soud potvrdil, že vlastně není zřejmé, čeho se společnost Rencar žalobou domáhá. Ani sám Rencar tak není schopen vymezit, jaký že vztah má mezi DPP a Rencarem údajně existovat,” uvedl Roman Kyral z advokátní kanceláře Císař, Češka, Smutný, která DPP ve sporu zastupuje.

Arbitráž se státem

Rencar s rozhodnutím nesouhlasí, dodané podklady byly podle Chvojky dostatečné. „O tom, o určení, jakého právního poměru společnost Rencar podanou žalobou usilovala, nemůže být jakýchkoli pochyb,” uvedl pro ČTK. Soud podle firmy stále věcný obsah žaloby neprojednal. „Se závěry soudu, které nemají jakoukoli oporu v relevantní rozhodovací praxi soudů ani mezi odbornou veřejností, společnost Rencar v žádném případě nesouhlasí a proti uvedenému usnesení se bude bránit odvoláním,” dodal Chvojka. Mateřská JCDecaux také loni kvůli sporu zahájila s českým státem mezinárodní arbitráž.

DPP začal po výpovědi smlouvy soutěžit dodavatele pro provoz ploch v MHD, nejprve na vozidlech MHD a od loňska se změnil provozovatel i v metru. „V průběhu sporu se nám povedlo vysoutěžit nové nájemce části reklamních ploch, a díky tomu pro DPP získat ročně výnosy převyšující 150 milionů Kč. Příjmy, které nám Rencar hradil za několikanásobně větší počet využívaných ploch, přitom nedosahovaly ani třetiny z uvedené částky,” zopakoval dnes generální ředitel DPP Petr Witowski. Firma se proti tvrzení dříve ohradila s tím, že platila ročně 80 milionů korun ročně, a nikoliv 50 milionů, jak tvrdí podnik. DPP na svých tvrzeních trval s odkazem na vyúčtování nájemného z roku 2016.

Pražská MHD hlásí návrat k běžnému provozu. Poslední metro se nemění

Domácí

Rencar v roce 1990 založil samotný DPP, v roce 2001 většinu akcií koupila mezinárodní skupina JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě jen menšinový podíl. JCDecaux měla od roku 1994 také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, která v polovině letošního roku skončila. Vedení metropole se rozhodlo ji neprodloužit a stovky přístřešků, které firma vlastní, postupně v následujících dvou letech nahradit vlastními.

Související témata:

Výběr článků

Načítám