Hlavní obsah

SOS zažalovalo Exim Tours kvůli neúplným cenám

PRAHA

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) podalo minulý týden kvůli uvádění neúplných cen zájezdů žalobu na jednu z největších tuzemských cestovních kanceláří Exim Tours. Podle SOS by tento soudní spor měl ovlivnit chování českých cestovních kanceláří, z nichž mnohé používají neúplné ceny.

Článek

Ty mohou být například kvůli nezapočítaným letištním či palivovým příplatkům až o několik desítek procent vyšší než skutečně účtované ceny zájezdů.

Exim Tours přitom rozhodně není jedinou cestovní kanceláří, která ceny uvádí v této podobě. Mluvčí SOS Ivana Picková řekla Novinkám, že si sdružení vybralo pro podání žaloby zrovna Exim Tours proto, že se jedná o klíčového hráče na trhu. Rozhodnutí soudu u tak velké cestovní kanceláře jako je Exim Tours by podle SOS ovlivnilo i ostatní.

Exim Tours nejméně vstřícná, tvrdí SOS

Sdružení se od loňského srpna neúspěšně snažilo přimět cestovní kanceláře k tomu, aby přehodnotily svoji dosavadní praxi, kdy uváděly ceny bez takzvaných povinných příplatků. Řada z nich přistoupila ve větší či menší míře na připomínky sdružení a upravilo své ceníky. "Exim Tours byla ze všech cestovních kanceláří nejméně vstřícná," řekla Novinkám Picková.

"Vzhledem k tomu, že v dohledné době není na obzoru legislativní úprava, která by vyjasnila spor mezi většinou cestovních kanceláří a SOS o výklad povinnosti informování o cenách zájezdů, rozhodli jsme se předložit spor k posouzení soudu," upřesnila mluvčí SOS.

Picková upozornila, že při vyčleňování povinných příplatků k základní ceně zájezdu může rozdíl v případě Exim Tours kvůli příplatku za letištní a bezpečnostní taxu, cenu povinného pojištění a palivový příplatek překročit až 40 procent původní ceny zájezdu. "Spotřebitel tak v rozporu především se zákonem o ochraně spotřebitele získává informaci o ceně zájezdu, která vzbuzuje dojem, že je nižší, než jaká je ve skutečností. Spotřebitel tak má značně ztíženou orientaci při výběru zájezdu," řekla Picková.

Exim Tours zvažuje na sdružení žalobu

Exim Tours se žalobou nesouhlasí. Podle marketingového ředitele Stanislava Zímy cestovní kancelář postupuje přesně podle zákona a ve svých inzerátech důsledně zveřejňuje výši všech účtovaných poplatků. "Přesto je to pouze Exim Tours, kdo je terčem šikanózních žalob SOS," řekl Zíma, podle kterého má kampaň poškodit Exim Tours uprostřed turistické sezony.

Exim Tours proto zřejmě oplatí SOS stejnou mincí. "Nyní sedíme s právníky a zvažujeme žalobu na sdružení," řekl Zíma. Dodal, že česká praxe uvádění cen není nijak výjimečná. Podobně prý postupují CK ve většině zemí EU.

Letištní taxy a palivové příplatky vyčleňují z cen aerolinky

Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura již dříve řekl, že povinné příplatky u leteckých zájezdů jsou dílem leteckých společností, které z cen vyčleňují letištní taxy a palivové příplatky. Situaci by mělo vyřešit nové nařízení EU, podle kterého budou muset aerolinie od příštího roku nabízet pouze jednu cenu se vším všudy.

Související témata:

Související články

SOS kritizuje cestovky za ceny bez poplatků

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) vyzvalo v úterý největší cestovní kanceláře, aby začaly zahrnovat do cen za zájezdy i poplatky. SOS považuje za protiprávní,...

Výběr článků

Načítám