Článek
Jen u RegioJetu se výpadek dotkl 21 spojů a způsobil celkové zpoždění 1522 minut. „Společnost cestujícím na kompenzacích vyplatila přibližně 330 tisíc korun,“ řekla Novinkám mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová.
České dráhy přesnou částku nevyčíslily, nicméně podle mluvčího Filipa Medelského se omezení zpočátku týkalo desítek spojů, načež se přidaly ještě další vlaky.
RegioJet vyplácí kompenzace ve výši deset až sto procent automaticky. České dráhy rovněž, ale jen cestujícím, kteří si jízdenku pro přímý spoj bez přestupu koupí přes e-shop nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Ti zbylí si musejí zažádat.
K problémům došlo v sobotu ráno po páté hodině. O hodinu později, kdy se signál nepodařilo obnovit, převedla podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) Správa železnic řízení vlaků do režimu podle návěstidel. Systém se podařilo obnovit teprve po 10. hodině.
Předejít dalším výpadkům má pomoci mimo jiné obměna serverů. „S ohledem na jejich významnou zátěž je místo v roce 2029 obnovíme už letos,“ slíbil včera Kupka, který chce také posílit dohled ze strany Správy železnic.
Jako v síti mobilního operátora
Zabezpečovač ETCS funguje podle Iva Drahotského z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice tak, že jsou jím vybaveny trať a vlaky a mezi nimi probíhá komunikace prostřednictvím systému GSM-R, který je obdobou GSM signálu v mobilech.
„Sobotní výpadek byl obdobou situace, kdy dojde k výpadku v síti mobilního operátora,“ přiblížil Novinkám Drahotský.
GSM-R je podle něj zabezpečen tak, že když nefunguje stoprocentní komunikace, omezí funkčnost a vlaky se raději zastaví, než aby došlo k nehodě.
Zabezpečovač ETCS je funkční na prvních 622 kilometrech tratí, denně pod jeho dohledem jezdí přes 1600 vlaků. Od začátku roku byly kvůli jeho problémům zastaveny už stovky z nich.
„Jsme na začátku zavádění a lze očekávat zlepšování. Většina problémů zatím vznikla na hnacích vozidlech různých dopravců, kde je situace rovněž aktivně řešena,“ vysvětlil Drahotský.
S podobnými potížemi se vlaky potýkají i jinde, kde se ETCS používá. „Pokud porovnáme mimořádnosti v rámci systému s jinými zeměmi, Česko se od nich neodlišuje,“ podotkl.
Navíc se podle Drahotského nikdy nejednalo o mimořádnost, která by znamenala nebezpečí. Vlaky byly zastaveny preventivně.
Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku letos nejprve na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov, poté Břeclav – Bohumín, následně Česká Třebová – Břeclav, a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová. Příští rok se má rozšířit i na koridor Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 pak na trať Beroun – Plzeň – Cheb.
Dopravci dostali na vybavení lokomotiv palubními jednotkami pro ETCS od resortu dopravy 7,7 miliardy korun. Mobilní jednotka do každé lokomotivy vyjde zhruba na deset milionů. Další miliardy stálo státní Správu železnic vybavení čidly v kolejích.
Celkové náklady zavádění systému na více než 4000 kilometrech tuzemských tratí do roku 2030 stát odhaduje na 32 miliard korun.