Článek
Ministerstvo už v rámci novely zákona o konkurzu a vyrovnání prosadilo ve Sněmovně tři opatření, podle kterých by banky musely při uzavírání smlouvy o běžném účtu dávat lidem automaticky i ceník. O cenových změnách by navíc měly informovat minimálně jeden měsíc před jejich platností a ceníky by měly k dispozici na pobočkách i na webu. Bankovní domy by rovněž nesměly vymáhat poplatek za neoprávněnou reklamaci. Na květnové schůzi bude o návrzích hlasovat Senát.
Podle Sobotky je pro ochranu klientů bank rozumným kompromisem Kodex České bankovní asociace. Banka, která kodex podepíše, musí například oznámit změny v ceníku 30 dní před jejich platností. Zákazník bude mít právo seznámit se i s historickými ceníky a ústavy nebudou mít právo poskytovat klientova data jiným firmám. Kodex také přiznává zákazníkovi právo být ještě před podpisem smlouvy informován o možnosti odmítnout zasílání reklamy. Pokud se kdokoli rozhodne zrušit účet a zřídit si nový v jiné bance, má podle kodexu právo na přiměřené informace a rady, jež mu tento postup usnadní.
Kodex nepřijala ČSOB
Ke kodexu přistoupila již většina tuzemských bank. Naposledy se k dokumentu koncem března připojila Citibank, v polovině dubna HVB Bank a od května Živnostenská banka. Komerční banka k němu přistoupí od června. Česká spořitelna a Raiffeisenbank přijaly kodex již v lednu.
Rezervovanější přístup ke kodexu má ČSOB. Podle mluvčího banky Milana Tománka jde zatím o předběžný text, který je podkladem pro jednání expertní komise bankovního sektoru a ministerstva financí.
I ostatní politici vesměs nejsou spokojeni s výší poplatků, které účtují banky svým klientům. Zároveň si myslí, že si banky v Česku dovolí více než v zemích mateřských společností. Žádné legislativní změny politici ale nechystají, situaci podle nich zlepší větší konkurence. [celá zpráva]