Článek
Ministr to uvedl v rámci debaty o cenách paliv, které v posledních týdnech dosahují rekordních hodnot. O snížení spotřební daně je připraven uvažovat teprve v okamžiku, kdy budou zpoplatněny veškeré rychlostní komunikace.
Zároveň připustil, že zvýšení spotřební daně v roce 2009 u paliv je sporné. "Jiná věc je, jestli bylo v době Fischerovy vlády, jako jedno z konsolidačních opatření ideální, zvýšit spotřební daň," připustil Kalousek a dodal: "To bych nebyl schopen tvrdit jednoznačně."
Víc peněz to prý nepřinese
Ministr nicméně zopakoval, že podle drtivé většiny studií je elasticita poptávky v případě snížení spotřební daně o korunu či o dvě naprosto minimální. Více peněz do rozpočtu by takovéto opatření do rozpočtu nepřineslo. Opak tvrdí dopravci, na něž vysoké ceny paliv doléhají. Spotřební daň je v ČR u paliv jedna z nejvyšších. U nafty je 10,95 za litr.
Češi z oblastí sousedících s Polskem se kvůli nižším cenám pohonných hmot naučili jezdit tankovat tam.
Se zvýšením mýtného souhlasí i předseda českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil. Podle jeho slov mělo přijít zvýšení mýtného již dávno, neboť ČR je pro dopravce především tranzitní zemí.
Průměrná cena nejprodávanějšího benzínu Natural 95 stoupla v minulém týdnu o 13 haléřů na 38,17 korun za litr.