Článek
Vyšší zdanění těchto položek je fakticky vyšší jen v Chorvatsku, které sice má i pětiprocentní DPH, ta se ale podle Forvis Mazars uplatňuje jen na mléko a knihy. U nás mají od letoška nově výjimku knihy, daň se v jejich případě neodvádí.
Naše základní sazba 21 procent zůstává podle studie CEE Tax Guide v rámci zemí visegradské čtyřky nižší než v Maďarsku s 27 procenty a Polsku s 23 procenty. Na Slovensku ale tato sazba dosahuje jen 20 procent a snížené sazby tam činí 10 a pět procent. Pětiprocentní sníženou sazbu DPH na vybrané oblasti mají i Poláci a Maďaři.
Snížená sazba DPH ve výši dvanácti procent se v Česku vztahuje na potraviny, kohoutkovou vodu, krmiva pro zvířata, léky, ubytování, noviny či hromadnou přepravu.
Například léky a potraviny přitom ještě loni spadaly do 15procentní sazby. Ve všech okolních zemích je ale DPH u potravin nižší i dnes – v Německu je dlouhodobě sedmiprocentní, na Slovensku a v Rakousku desetiprocentní a v Polsku činí pět a u menší části potravin osm procent.
„Porovnávání výše sazeb DPH ale může být zavádějící, protože mezi jednotlivými státy jsou velké rozdíly v tom, které produkty spadají do snížených sazeb. Vhodnější metrikou je výše daňových příjmů ze zdanění spotřeby vůči výkonu ekonomiky. V tomto ohledu je Česká republika velmi blízko průměru zemí EU,“ řekl ekonom PAQ Research Jakub Komárek.
Vliv letošních změn sazeb DPH na ceny byl podle něj v souladu s očekáváním. „Zvýšení sazby DPH na teplo, vodné, stočné a dopravu přispělo k růstu cen těchto komodit a naopak snížení DPH na potraviny spolu s poklesem cen zemědělských komodit přispělo ke stabilizaci až mírnému poklesu cen potravin,“ uvedl ekonom.
NKÚ: Stát přišel zrušením EET o nástroj k prověřování daňových úniků
Pro nižší sazbu musí být důvod
Petr Janský z Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy navrhuje přesunout téměř všechno zboží a služby do základní sazby DPH a zvýšení sazeb kompenzovat nízkopříjmovým domácnostem jiným typem zdanění.
„Některé důvody pro vyjmutí zboží a služeb ze základní sazby DPH jsou slabé, jiné silnější. A pokud se rozhodneme mít některé zboží nebo služby ve snížené sazbě, ty důvody by měly být opravdu hodně silné,“ řekl.
Různé sazby se podle něj odrážejí v cenách a ovlivňují to, co si lidé kupují. „Jiné sazby než základní také výrazně snižují výběr této daně pro veřejné rozpočty. A to je spíše škoda, protože se jedná o jednu z lépe ekonomicky fungujících daní, která příliš nedemotivuje práci a další ekonomické aktivitě,“ zdůraznil.
Pokud dochází ke změnám v DPH, je podle Janského vhodné vyhodnotit dopad na různé skupiny obyvatel. „A případné nechtěné změny pak patřičně kompenzovat, například skrz daň z příjmů fyzických osob nebo sociální systém,“ navrhl.