Hlavní obsah

Sněmovna zpřísnila podmínky pro výprodeje

PRAHA

Dolní komora se v pátek vyslovila pro přísnější podmínky pro obchodní řetězce, které lákají zákazníky na slevy. Novelu podpořilo 126 ze 176 přítomných poslanců. Předlohu nyní ještě posoudí Senát a prezident.

Článek

Nový zákon nařizuje obchodním řetězcům, aby uváděly přesné datum zahájení a ukončení slevových akcí. Obchody budou mít také za povinnost uvádět množství zlevněného zboží na jednotlivých prodejnách. Při plošné reklamě budou muset obchodní řetězce mít dostatek zboží skladem.

"Řetězce budou povinny informovat zákazníka při velkoplošných reklamách na slevu, kolik toho zboží mají na skladě, nebo jak dlouho bude toto zboží prodáváno," řekl ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD).

S návrhem ošem nesouhlasil opoziční poslanec Martin Říman, podle něhož "zákon nebude regulovat pouze velké řetězce, ale postihne i malé a střední podnikatele".

Novela je zřejmou reakcí na situaci kolem slev v obchodním řetězci Carrefour. Letos v lednu totiž tento řetězec nabízel mnoho slev na zboží, které ale zákazníci v prodejních regálech nakonec nenalezli.

Svým zákazníkům již komfort poskytujeme, tvrdí supermarkety

Největší obchodní řetězec v České republice Makro Cash & Carry ČR je podle mluvčí Markéty Světlíkové na zpřísnění podmínek výprodejů připraven. "Naše společnost poskytuje zákazníkům informace o délce trvání akčních slev i dnes", řekla Novinkám mluvčí.

I obchodní řetězec Tesco Stores ČR  podle slov mluvčí Jany Matouškové novelu vítá. Podle ní změny přinesou zákazníkům lepší informovanost. Tesco nová právní úprava nijak neomezí. Již v současné době se prý tento řetěze podle pravidel novely chová. "Naše obchody již dnes splňují požadavky, které novela řetězcům ukládá, proto pro nás předloha neznamená žádné velké změny," potvrdila Matoušková.

Novela nevadí ani síti Ahold. Ústy své mluvčí Kateřiny Černé však vyjádřil obavu nad formou této normy. "Všeobecně proti zákonu nejsme. Máme však obavy ze srozumitelnosti a výkladu zákona a jeho následné aplikace v praxi," řekla Černá.

Podle mluvčího obchodního řetězce Delvita Petra Uchytila se firma neobává zpřísnění legislativy, která upravuje podmínky výprodejů. "Nabízíme především potraviny, zboží které se rychle spotřebuje. Výprodeje jsou spíše pro hypermarkety s textilním a jiným trvanlivým zbožím. Delvita pořádá pouze doprodeje zboží, které nekonkurují výprodejům jiných řetězců, řekl mluvčí. Rozdíl mezi doprodejem a výrprodejem je podle Uchytila v nižší propagaci doprodejů oproti výprodejům.  

Související témata:

Výběr článků

Načítám