Hlavní obsah

Smrskflace v Česku. Vedle brambůrek se zmenšilo i balení kečupů či jaru

Menší balení než dřív, ale zato za vyšší cenu. I takovou podobu má pro spotřebitele nevýhodný, avšak rozšířený fenomén takzvané smrskflace. Poté, co si lidé na sociálních sítích stěžovali například na zmenšující se balení brambůrek, se Novinky ve spolupráci se serverem Kupi.cz podívaly na další konkrétní příklady pochutin i drogerie, jejichž balení se v posledních letech scvrkává.

Foto: Profimedia.cz

Zmenšováním balení prošla i oblíbená čokoláda Orion Studentská pečeť od Nestlé.

Článek

Smrskflace, což je překlad léta zavedeného anglického slova shrinkflation, je v ryzí podobě skrytou formou inflace v podobě menšího balení zboží prodávaného za stejnou či podobnou cenu. Mezi nejznámější příklady ze světa patřily svého času čokolády Toblerone nebo balení bonbonů M&Ms.

Výrobci a obchodníci spoléhají na to, že zmenšení gramáže balení, někdy při zachování původního pytlíku přifouknutého vzduchem, si kupující ani nevšimne a neomezí své nákupy tak, jako když výrobek zřetelněji zdraží.

Jak vyplývá z následujících příkladů, zmenšování balení u potravin i třeba drogerie je v posledních letech zřejmý trend. Někteří výrobci trik maskují tak, že nabízejí mnoho různých variant balení, a to i současně. Například u balení brambůrků Bohemia Chips server Kupi.cz, který sleduje vývoj cen zboží ve slevových letácích, registroval od roku 2012 do současnosti na dvacet různých variant.

Ze 100 gramů „brambůrkovou“ metodou na 60 aneb Balení oblíbených chipsů za stejnou cenu

Ekonomika

„Také například Čokoláda Studentská pečeť Orion od výrobce Nestlé zmenšila velikost hned několikrát, některé verze lze najít v letákových akcích souběžně,“ řekla Novinkám datová analytička Kupi.cz Monika Kopčilová.

Do roku 2014 se prodávalo velké balení 300 gramů za průměrnou akční cenu 54,90 koruny, na jaře 2015 se zmenšilo na 280 gramů, v roce 2021 na 260 gramů a to se aktuálně objevuje dodnes nejčastěji. V září činila průměrná akční cena 66,60 Kč.

Vedle toho existuje ale i balení 240 a 235 gramů. Pozoruhodné je, že u posledně jmenovaného byla v září průměrná akční cena 67,40 Kč.

Kdo počítá žvýkačky?

Množstvím variant prošlo i menší balení čokolád mezi 200 a 90 gramy. Dnes nejčastěji prodávaná varianta je 170 gramů za 43,10 koruny, ale nabízí se i balení 150 gramů s průměrnou akční cenou opět o něco vyšší, a to 44,90 koruny.

Pokud se někomu jeví, že se zmenšují i oblíbené nanuky Ledňáček od Algidy, ten nemá úplně pravdu, alespoň ne již v posledních letech. V tomto případě se v akcích objevují souběžně oba typy balení 45 a 50 mililitrů, a to už od roku 2013. Významně však převažují slevy na menší balení. To v roce 2016 stávalo v akcích 5,90 Kč, letos kolem 12 korun. Za osm let tedy zdražilo dvojnásobně.

Miniaturních variant se dočkalo i balení konzervy tuňáku Exclusive Franz Josef Kaiser.

I když se výrobce na základě dat od roku 2021 drží hlavních variant 160 a 170 gramů souběžně, objevilo se i balení 80 gramů a v roce 2023 občas i 60 gramů za průměrnou akční cenu 27,50 Kč. Tato cena za 170 gramů činí letos 44 korun. Možná už tudíž nepřekvapí, že za menší balení 160 gramů v akci si lidé připlatí na průměrných 47,40 Kč.

Kdo se nechce nechat nachytat, může si při koupi zkontrolovat i třeba balení žvýkaček Orbit. Od roku 2018 se objevilo zmenšené balení ze 46 na 42 žvýkaček v balíčku a od té doby se vyskytují v letácích taky souběžně.

Zmenšování gramáží není úplně nová taktika výrobců, jak si udržet nebo ještě zvýšit marže
Petr Dufek, ekonom Creditas

A jak je na tom tatarská omáčka Hellmann’s? „Větší balení 650 mililitrů se prodávalo až do září 2021, kdy se přešlo na menší balení 625 mililitrů, jež se prodává dodnes. Střední balení 440 ml se prodávalo do roku 2013, kdy se přešlo na 420 ml balení. To se prodávalo do roku 2022 a poté se znovu zmenšilo na 405 ml a prodává se dodnes,“ upřesnila Kopčilová.

U kečupu Heinz došlo k největším změnám už v roce 2015, kdy se 1500gramové balení zmenšilo na 1350 gramů. To bylo k dostání do roku 2021. V roce 2015 se v letácích začalo objevovat také kilové balení – to trvá dodnes. Od letošního roku však v letácích narazíme i na menší balení o 910 gramech.

Smrskflaci si prožil i známý prostředek na mytí nádobí Jar. Balení o litrovém objemu se v letácích vyskytovalo do roku 2020, od roku 2016 se dalo nalézt současně také 900mililitrové balení, které se prodává dosud.

Větší balení o půldruhého litru se dalo v letácích najít jen do roku 2017, od roku bylo 2016 postupně nahrazeno 1,35 litru.

„Malé půllitrové balení vidíme v letácích do roku 2020, od roku 2016 společně s 0,45litrovým balením, které jej postupně nahradilo,“ uzavřela analytička Kopčilová.

„Zmenšování gramáží rozhodně není úplně nová taktika výrobců, jak si udržet nebo ještě zvýšit marže. Do této sorty patří i používání náhražek vstupních surovin, třeba v podobě umělých sladidel nebo třeba palmového oleje,“ komentoval situaci ekonom Banky Creditas Petr Dufek.

Potraviny zlevňují pomaleji, inflace zůstala na 2,2 procenta

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám