Článek
„Většina obchodníků v Česku si přirážku za platbu kartou neúčtovala, protože obchodníci 'rozpustili' tyto poplatky do cen zboží a služeb, a na poplatky tak přispívali všichni. Zvláštní poplatek za platbu kartou mají některé restaurace, někteří prodejci vstupenek, cestovní kanceláře nebo menší obchůdky s malým obratem,” řekl Martin Huňka z poradenské společnosti PwC ČR .
Navíc tyto poplatky se postupně snižovaly, takže neočekává, že by se nové opatření výrazně promítlo do cen.
„O výrazném omezení obchodníků při stanovení dodatečných poplatků za platbu kartou jsme obchodníky informovali, v našem portfoliu jde opravdu o jednotlivé případy,“ řekl v pátek Novinkám mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.
Příplatek za platbu kartou při placení částky pod určitý limit (např. 500 korun) si účtovaly třeba některé z restaurací v tržnici SAPA.
Nejasná kontrola
„Zákazník takový příplatek najde i na účtence. V případě, že nám držitel platební karty nahlásí opakované porušení zákona, nejdříve obchodníka na to upozorníme a poté s ním můžeme rozvázat smlouvu,” dodal.
Podle informací Novinek ale ministerstvo financí v zákonu, který směrnici zavádí, neurčilo kontrolní pravomoci. „Spotřebitel má právo se domáhat navrácení poplatku v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Dále se v takovém případě dá uvažovat i o veřejnoprávních sankcích za nekalou obchodní praktiku, řekl Novinkám mluvčí financí Jakub Vintrlík.
„Česká obchodní inspekce nebude tato pravidla kontrolovat ani postihovat,” řekl na dotaz Novinek mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Rychlejší vyřizování stížností
Směrnice také přináší řadu změn v ochraně klientů a jejich práv. Umožní lidem mít lepší přehled o jejich financích, protože banky budou muset zpřístupnit účty jiným finančním institucím. To však bude zavedeno postupně během 18měsíčního přechodného období.
Norma také zkracuje dobu na vyřízení klientských stížností z 30 na 15 dnů a snižuje klientskou spoluúčast u podvodných transakcí na 50 eur (zhruba 1300 Kč). Banky mají nově povinnost vrátit klientům peníze za neoprávněně provedené transakce do jednoho pracovního dne a až následně například vymáhat takovou transakci po třetích stranách.
Směrnice navíc otevře některá bankovní data (informace o zůstatcích na účtech, transakční historii) třetím stranám, samozřejmě podmíněná klientským souhlasem. Klienti tak budou moci jednodušeji využívat tzv. multibankové aplikace, ve kterých budou moci spravovat všechny svoje účty z různých bank pod jednou střechou, uvedl Huňka.