Hlavní obsah

Šmejdi dál připravují seniory o desítky tisíc. Pak hrají mrtvého brouka

Novinky, tov

Kdo koupí neuváženě zboží na předváděcí akci, má podle zákona šanci dva týdny zboží vrátit a dostat peníze zpět. V praxi ale organizátoři mnohdy vylákají z účastníků akce peníze a pak se po nich jednoduše slehne zem a zboží není komu vrátit, uvedl s odkazem na stížnosti klientů spotřebitelský časopis dTest.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

V poslední době se množí stížnosti zákazníků na firmu Arrochar, která prodává například parní čističe, sady nádobí či keramické nože. Předváděcí akce stále pořádá a láká na ně nové a nové zájemce. Pro bývalé zákazníky však jako by přestala existovat.

„Spotřebitelům se nedaří se s jejími pracovníky spojit. Na adrese sídla není nikdo k zastižení a provozovnu uvedenou ve smlouvách úřady neevidují. Zásilky nepřebírá a vše se vrací zpět odesilatelům,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Dodává, že nejde o zanedbatelné sumy, kupní ceny se pohybují v řádech desetitisíců korun.

Kdo nic nekoupí, toho vyvedou

Praktiky Arrochar jsou jako vystřižené z příručky varující před předváděcími akcemi. Příslib dárku přesvědčí důvěřivé lidi, převážně seniory, se akce zúčastnit. Nákup je povinný a ti, kteří odmítnou, jsou ze sálu vyvedeni. Platí se na místě.

Právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů platí pro předváděcí akce stejně jako pro nákupy přes internet. Platí pro případy, kdy je smlouva uzavírána prostředky komunikace na dálku (internet, telefon) či v místě mimo prostory obvyklé k podnikání daného obchodníka – což je případ předváděcích akcí. Nákupu v kamenných prodejnách se to netýká. Zde se předpokládá, že má spotřebitel možnost si zboží prohlédnout a nákup dostatečně zvážit.

Statutárním orgánem společnosti Arrochar je podle dTestu Josef Grznár, který současně figuruje v další společnosti pořádající rovněž předváděcí akce pod názvem Astena group. Funkci jednatele zastává v obou případech necelé tři měsíce, během nichž se stížnosti spotřebitelů začaly objevovat. „Ani tato druhá společnost nedodržuje zákon. Její zákazníci potvrzují, že zásilkám se vyhýbá a peníze nevrací,” píše dTest.

Novelu vrátil Senát

„Nejvíce problematické na předváděcím prodeji je právě ono zaplacení kupní ceny ihned hotově. O pár hodin později v klidu domova už lidé nákupu litují, ale šance na vymožení peněz zpět bývá mizivá. Prodejci nekomunikují, často mění sídlo, a navíc tyto společnosti nemívají žádný majetek,“ dodal Zelený.

Pomoci by měla novela zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje podnikatelům vyžadovat a přijímat během konání předváděcí akce a prvních sedmi dnů od uzavření smlouvy jakékoliv platby  –  kupní cenu, zálohu či poplatky. Senát tento týden ovšem vrátil návrh této novely Poslanecké sněmovně k dalšímu projednání.

Anketa

Byli jste někdy na prodejní předváděcí akci?
ano a něco jsem si koupil/a
11 %
ano, ale nic jsem nekoupil/a
28,8 %
ne
60,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 911 čtenářů.

Výběr článků

Načítám