Hlavní obsah

Šmejc: Ztráty PPF kvůli odchodu z Ruska dosáhly stovek milionů eur

Náklady skupiny PPF související s odchodem z Ruska po invazi na Ukrajinu dosáhly stovek milionů eur. Nebýt toho skupina loni měla vyšší zisk než před pandemií covidu-19, řekl novinářům ředitel PPF Jiří Šmejc, který stojí v čele skupiny jeden rok. PPF vykázala za loňský rok čistý zisk 140 milionů eur (asi 3,36 miliardy Kč), o 49 procent méně než o rok dříve. Aktiva skupiny loni klesla o 5,5 procenta na 39,9 miliardy eur (960 miliard Kč).

Foto: Jan Handrejch, Právo

Generální ředitel PPF Jiří Šmejc

Článek

„Výsledek odráží sílu a odolnost skupiny. Naštěstí jsme byli dobře diverzifikovaní, což nás ochránilo před geopoliticky složitou situací,“ uvedl Šmejc. Odchod z Ruska byla podle něj jednoznačně správná věc. „Jsou základní principy, které jsou důležitější, než jestli vyděláte o pár korun víc nebo míň. Dobré bylo, že se jsme to udělali rychle,“ dodal.

Jak upozornil, investiční strategie bude orientovaná do oborů, kterým PPF rozumí, tedy do telekomunikací, médií, finančních služeb a e-commerce. Strategie PPF spočívá také v tom, aby PPF získala místo v orgánech společností, do nichž investuje. „DNA PPF se nemění, chceme zásadně ovlivňovat dění ve firmách, které dlouhodobě vlastníme,“ upozornil.

Zvažovaných investičních příležitostí je nyní podle něj více. „Čekal jsem ale, že se situace do ceny aktiv propíše více, než se to stalo,“ poznamenal. PPF podle něj nyní sleduje televizní a bankovní odvětví. „Je to o tom, kam se ceny aktiv nyní vydají,“ dodal s tím, že PPF zvýšila počet analytiků, právníků či investičních ředitelů. Nyní ročně hodnotí PPF kolem 50 investičních nápadů.

Musk už není nejbohatší na světě. V Česku má největší majetek Kellnerová

Ekonomika

Během posledních 18 měsíců se PPF soustředila na byznysová partnerství i akvizice především v Evropě. Výsledkem je vstup do ProSiebenSat.1 Media, německé mediální společnosti, a polského InPostu, provozovatele evropské sítě samoobslužných výdejních boxů a logistických center pro e-commerce. Také investici do InPostu hodnotí Šmejc jako potvrzení vstupu na trhy západní Evropy, protože firma působí kromě Polska i ve Velké Británii či Francii.

Nespojení s Monetou bylo správné

Šmejc dále řekl, že loňské rozhodnutí ukončit jednání o spojení Moneta Money Bank s finanční částí investiční skupiny PPF bylo jednoznačně správné. Růst Air Bank předčí výhody synergie s Monetou, řekl novinářům. Zprávy o obnovení jednání označil za nesmysl. Důvody pro ukončení původní transakce podle něj nepominuly.

Podíl PPF v Monetě nese dobrý výnos z dividend, takže PPF podle něj není v žádném spěchu prodávat. „Když přijde dobrá nabídka, jsme schopni o ní jednat,“ podotkl. Připomněl, že PPF má v Monetě takový podíl, že bez jejího souhlasu banku nikdo neovládne. „Jestli Monetu někdo ovládne, bude to strategický hráč, který se postupně pokusí skoupit všechno,“ podotkl.

Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitosti a strojírenství. PPF má svoji korporátní vlastnickou a řídicí strukturu v Nizozemsku.

Majoritním vlastníkem PPF Group byl až do své předloňské smrti nejbohatší Čech Petr Kellner. Loni v září, po schválení dohody o rozdělení pozůstalosti po Kellnerovi, nabyli dědicové, manželka Renáta a jeho čtyři děti, majoritní podíl 98,93 procenta na společnosti PPF Group.

Home Credit prodává aktiva na Filipínách a v Indonésii za 15 miliard

Ekonomika

Výběr článků

Načítám