Článek
ČSA podaly návrh na vlastní úpadek na konci února. Důvodem jsou nesplacené pohledávky, které podle údajů firmy dosahují přibližně 1,8 miliardy korun. Aerolinky už tehdy deklarovaly snahu o vlastní restrukturalizaci, která by vedla k záchraně podniku.
Pro podnik však bude klíčová schůze věřitelů, která se má konat ve druhém červnovém týdnu po posouzení všech přihlášených pohledávek do insolvenčního řízení. Věřitelé mají podle zákona možnost odejmout podniku v úpadku přednostní právo na reorganizaci a rozhodnout případně jinak.
Tomu právě chtějí předejít mateřské Smartwings. Ty se přihlásily do insolvenčního řízení jako věřitel s pohledávkou přes 350 milionů korun. Firma proto v návrhu uvedla, že je připravena sestavit reorganizační plán ČSA, a to v těsné spolupráci s vedením dlužníka.
Dvoumiliardový úvěr pro Smartwings se státní zárukou
Smartwings upozorňují, že kromě samotné pohledávky jsou i klíčovým partnerem ČSA, protože s nimi sdílejí svou leteckou flotilu a další techniku a také personální kapacity. Obě firmy jsou součástí letecké skupiny Smartwings Group.
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize musely zrušit velké množství spojů. Městský soud v Praze v březnu vyhlásil úpadek ČSA na návrh dopravce, ve kterém ČSA uváděly celkové dluhy 1,8 miliardy korun. Přes miliardu korun z toho podle návrhu tvoří dluh vůči cestujícím za zrušené lety. Samotný dluh firmy ovšem může být ještě vyšší.
Podle serveru E15.cz přihlásil výrobce letadel Airbus, sídlící ve Francii, do insolvenčního řízení pohledávky za zhruba 17 miliard korun. Dopravce to nechtěl s odkazem na obchodní tajemství komentovat.