Článek
Reorganizační plán zatím Smartwings nezveřejnily. Podle zákona totiž musí nejprve soudu předložit zprávu o něm. Součástí zprávy je reorganizační plán nebo jeho shrnutí a zhodnocení jeho dopadu na věřitele.
Zpráva by zároveň měla obsahovat dostatečné informace, podle kterých by se věřitel mohl rozhodnout, zda přijme reorganizační plán. Především by mělo jít o to, jaké plnění společnost nabízí. Zprávu musí dostat věřitelé s předstihem. Kdy budou věřitelé rozhodovat o přijetí plánu, zatím není zřejmé.
Smartwings vloni požádal soud o prodloužení lhůty na reorganizační plán pro ČSA právě do letošního února. Firma potřebovala více času pro jednání s Airbusem, který patří mezi největší věřitele zadlužených ČSA.
Věřitelé zadlužených ČSA zatím přihlásili do insolvenčního řízení s leteckou společností pohledávky za zhruba 20 miliard korun. Roli insolvenčního správce vykonává karvinská firma Inskol, v řízení ji zastupuje Michael Šefčík.
Smartwings měly meziročně o 200 procent cestujících víc
Soud zároveň pověřil firmu Grant Thornton, aby vytvořila znalecký posudek s posouzením majetkové podstaty ČSA, která by se v případě konkurzu firmy rozdělila mezi věřitele. Podstata podle posudku činí 172 milionů korun, přičemž podle tohoto posudku letecká společnost loni skončila ve ztrátě více než 2,64 miliardy korun.
Flotila o dvou letadlech
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už předloni propustil kolem 300 pracovníků. Loni v únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. Kvůli krizi se zmenšila flotila letecké společnosti na dvě letadla. Provoz však dále pokračuje.
Také mateřská společnost Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitla v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace.