Článek
Hodnocení od EGAP, které naznačuje spolehlivost firmy jako dlužníka, vyšlo pro Smartwings na spodním konci škály, v pásmu označeném jako „vysoce spekulativní”.
Letecká společnost tak může dosáhnout na záruku v hodnotě 70 procent jistiny, píšou LN. Kdyby hodnotitelé zařadili společnost jen o stupeň níž, EGAP by žádost o státní záruku zamítl.
Firma dříve uvedla, že k přežití po zastavení letecké dopravy během pandemie koronaviru potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr kolem dvou miliard korun.
Ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) v polovině června řekl, že podmínkou pro získání státní záruky je, že ve Smartwings zůstane všech 2500 zaměstnanců. Vláda pak na konci června schválila, že záruky v programu COVID Plus budou moci využívat i firmy z dopravy a cestovního ruchu. Smartwings vzápětí oznámily, že propustí až 600 pilotů, stevardů i provozních a administrativních pracovníků. Na záchraně firmy se mají podílet vložením kapitálu její čeští a také čínští spolumajitelé.
Kapitán letadla Smartwings s porouchaným motorem udělal podle ústavu 21 chyb
Mluvčí EGAP Jan Černý odmítl věc komentovat. Zástupci Smartwings už ale komunikují s bankami, které mohou úvěr se stání zárukou poskytnout.
Společnost měla se ještě před pandemií potýkala s problémy kvůli nucenému odstavení nových letadel 737 MAX. Ztrátu za odstavení Maxů společnost vyčíslila na 1,5 miliardy korun. Podle vyjádření své mluvčí nicméně „i přes problémy způsobené uzemněním letadel Boeing 737 MAX Smartwings, a. s., vykázala v loňském roce zisk po zdanění ve výši 133,4 milionu korun”.